Berichten van het bestuur

Fietstocht en rondvaart
Een bijzonder geslaagde activiteit van onze evenementencommissie. Met een grote groep fietsten we onder goede weersomstandigheden richting Amersfoort. De Monnikenbosweg, vernoemd naar de monniken van het klooster Mariënhoeve, was voor ons speciaal voorzien van een nieuwe toplaag. Bij lunchroom "De Vlasakkers" lesten wij onze dorst en vervolgden onze weg naar de binnenstad. Gezien de grootte van de groep (ongeveer 60 personen) scheepten wij ons in in twee boten van de Waterlijn voor de rondvaart. Daar kregen wij deskundige uitleg over een stuk geschiedenis van Amersfoort. De terugtocht was over het nieuwe fietspad langs de[em,voor velen de eerste keer dat ze Soest vanaf die zijde konden bekijken. Dank aan de evenementencommissie voor de goede organisatie.

Werkgroep Soesterberg
Na enkele jaren succesvol gedraaid te hebben heeft de werkgroep Soesterberg besloten om wat gas terug te nemen, aanvankelijk was het zelfs de bedoeling om de archief- en werkruimte in "De Linde" te ontruimen. Gelukkig hebben we Henk Schimmel (al jaren woonachtig in Soesterberg) bereid gevonden om deze ruimte te gaan 'beheren'. Hij zal zich oriënteren hoe de werkgroep Soesterberg nieuw elan ingeblazen kan worden. Het bestuur dankt Coby van Esseveld, Jan de Mos en Wil Stekelenburg voor hun inzet en creativiteit in de afgelopen periode. Natuurlijk hopen wij dat zij met raad en daad de vereniging blijven ondersteunen.

Rogge maaien op de Eng
Vanwege het nog niet rijp genoeg zijn van de rogge was dit evenement een week uitgesteld. Een gelukkige beslissing, want die middag werd Soest, net • als de rest van Nederland, , ittriNi~Wak geteisterd door een zomerstorm. De oudste gedenkboom in Soest, de Wilhelminaboom, is 'slachtoffer' geworden van deze storm. Op 1 augustus waren de weergoden ons goed gezind en was het ook de eerste dag dat daadwerkelijk de combine de akkers op kon. Deze demonstreerde even hoe efficiënt deze machine werkt. Daarna was het de beurt aan de mannen met een respectabele leeftijd, die in hun jeugd het handmatig maaien met de zicht en mathaak nog gedaan hebben. Het maaien waren ze duidelijk niet verleerd en ook in het wat jeugdiger publiek was talent te bespeuren. Het binden van de gemaaide rogge was probleemvoller, het tegenwoordig gebruikte zaad rogge is van een ras dat kortere stengels geeft en de continu teelt geeft meer onkruid. Misschien is het wel goed om te vermelden dat het op grote schaal handmatig maaien al vrij gauw na de oorlog is vervangen door de zelfbinder. Of de zelfbinder op de foto tot de Coöperatieve Landbouw Vereniging "Soest" behoorde of van een werktuigenvereniging van boeren is nog niet duidelijk, maar de foto zou uit 1956 zijn. Als Historische Vereniging waren we ook weer present, er is weer veel informatie uitgewisseld.

Ledenbestand
Nieuwe leden mochten we verwelkomen: de heren Wit, Van Essen, Odijk en Westerhof. Mevrouw Gommers en mevrouw Veenstra en de families Hilhorst, Honderdors en Van Veen.