Van de voorzitter

Bert Krijger

Het is al wel vijf-en-twintig jaar geleden dat ik actief werd voor de Historische Vereniging Soest/Soesterberg. Niet om voorzitter te worden! Leuke dingen doen. Want daar ging het toen ( in 1985 ) weer om. Weer? Ja. Want bij het vieren van het 950-jarig bestaan van Soest was er een gigantische historische optocht gehouden. En, nu het Gilde weer aan het hérleven was (1985 !) zou het bij het te organiseren Landjuweel geweldig zijn om weer een grote Historische op- (in het midden Johan Hilhorst met links daarvan uw toen nog jonge voorzitter en onze Tieternel' ofwelmw. Els Stolwijk) tocht te organiseren. Dat zou de Historische Vereniging weer moeten doen. En zo begon het. Een clubje leden van de HVS ging aaan de gang. Maar zochten ook wat nieuwe mensen er bij. Wie mij gevraagd heeft mee te doen, weet ik niet meer. Opeens zat ik er bij. Met mensen als Herman Duit, Jan van der Putten, Piet van Doom, Els Stolwijk, en, weer met Johan Hilhorst. Weer??? Ja, want die kende ik al van het schoolbestuur, van de ouderraad, van de sport en weet ik veel. Johan stond (toen al) overal 'achter'. Nooit voorop! Daarom was het zo'n mooi moment dat Johan (tegen wil en dank) op 29 april wél vooraan moest staan. Om voor al die werkzaamheden onderscheiden te worden.Hij heeft zich al onderscheiden voor zo veel werk te verrichten. Maar vanuit die achterkant werken is nu eens aan de voorkant zichtbaar gemaakt.

Maar, met de onderscheiding van Johan zijn we er nog niet. Binnen de hechte samenwerking van HVS en Museum Oud Soest zijn meer mensen opgevallen vanwege hun inzet. Want als u naar het museum komt..... kunt u er haast niet langs! Bij wijze van spreken dan. Langsmw.Corrie Jaarsveld. Of het nu om kleine geïnteresseerde groepjes gaat, of om busladingen vol die zo op het oog in het museum gedropt worden, zij wijst die mensen de weg. Maar wat ook belangrijk is, je moet voor bezoekers in het museum ook sfeer weten te creëren. En dat kan ze ook. Zelf gebakken koekjes en cake, ook voor de andere vrijwilligers.

Dus, als ik zo terugkijk op de eerste maand als voorzitter van de Historische Vereniging Soest/ Soesterberg, een geweldig begin. Maar na het begin het verdere werk. Er zijn nogal wat werkgroepen, sommige wat erg rustig..... Er wordt gewerkt aan mooie publicaties. Wij hebben goede afspraken met buren en nauw verwante organisaties. Er wordt gewerkt aan de fietstocht én de bustocht. Dus, uw vereniging is uitermate levendig en je kunt er wat meemaken Als dat wat u meemaakt ook iets voor later is schrijven wij het op voor ons nageslacht. Het mooie van vandaag willen wij toch koesteren voor later?

Bert Krijger, voorzitter