Fietstocht 2008

Bert Krijger

Neem er de tijd voor, voor een leuke fietstocht. En dat deden wij van de HVS op zaterdag 21 juni jl. De langste dag! Heb je tenminste ergens tijd voor. Een dag met een thema. Waarom? Omdat de HVS al meer dan twintig (!) jaar voor de leden een fietstocht en een bustocht organiseert, kom je na zoveel jaar misschien in een cirkeltje. Daar zijn wij al geweest, daar zijn wij al geweest, waar kun je nog naar toe, binnen zo'n 40 km bij elkaar om te fietsen. Daarom zoekt de evenementencommissie de laatste jaren naar een thema, voor de fietstocht. Dit jaar, 2008, aansluiting bij de Dag van het Landschap. De dag van het Nationaal Landschap Arkemheen-Eemland. Een dag waar van alles gebeurt en dus van alles te zien is. Zo veel gebeurt er dat je toch weer een keus moet maken, waar gaan wij naar toe?

Allereerst, naar de nieuwe Fietsbrug over de Bern, vanaf Soest zo Coelhorst in. Later op de dag gaan wij nog terug naar die brug want er wordt nog een kunstwerk geopend. Moeten wij ook bij zijn. Vanaf de burg naar Nijkerk, da's nu zo dichtbij opeens. Naar het stoomgemaal Hertog Reijnout. Dat is in bedrijf op deze dag. Mooi tochtje. Niet zo maar. Dwars door de weilanden met een wildrooster aan het begin van het fietspad zodat je letterlijk tussen de zwarte schapen rijdt!! Zo apart en toch zo dichtbij. Bij het stoomgemaal wordt de lunch gebruikt. Aan de rand van het water. Even een miljonairsgevoel.
Terug via een andere route, natuurlijk, de polder is groot genoeg. Om op tijd te zijn bij de opening van het kunstwerk bij de fietsbrug. Het leuke van aansluiten bij activiteiten die bij de historische vereniging passen is dat je soms met je neus in de boter valt. In de taart, beter gezegd.
Wij wilden graag bij de opening kunstwerk zijn, dus, kregen wij koffie met taart. Toepasselijke naam, koffie met 'koeienvlaai'. Echt lekker. Toen!

Maar het echte en authentieke Soest wordt bij zo'n fietstocht niet vergeten.
Wat gebeurt er langs de Birkstraat? Kleine boerenschuren worden vervangen door grote hallen. Moet dat? Waarom ? Wat gebeurt daar binnen?
De fietstocht werd afgesloten met een bezoek aan de boerderij van Cees Wantenaar. Eén van de laatste 'grote' boeren in Soest. Om eens te mogen kijken in zijn nieuwe grote stal. Hoe de koeien goed verzorgd worden en de boer ook tijd heeft voor andere dingen. Hoe computers het welzijn van de koeien kunnen verbeteren en de boer wat meer tijd heeft. Welzijn voor de boer dus. En? Geweldig, om dat eens te kunnen zien. Aileendaarom zou je lid moeten worden van de Historische Vereniging Soest-Soesterberg. Kom je nog eens ergens binnen!! Dus, kijk naar de plaatjes en geniet er nog eens van.

Namens de Evenementen Commissie Historische Vereniging Soest-Soesterberg