Bidprentje Gijsbert Hilhorst

Redactie

In een verzameling bidprentjes, die de Historische Vereniging kortgeleden ontving, was er een uit 1875.
De overledene, Gijsbertus Hilhorst is geboren in Soest en overleden in Nijkerk. Het bidprentje vermeldt slechts zijn naam en zijn vrijwilligerswerk als broedermeester van de processie naar Kevelaer.
Gijsbert(us) Hilhorst wordt op 28 januari 1820 in Soest (Noot 1) geboren als zoon van Peter Hilhorst (alias de Gouden Tientjesboer) en Petronella Stalenhoef (Noot 2). Zijn vader is landbouwer.
Als Gijsbert 26 is, trouwt hij op 30 april 1846 in Hoogland, met Teunisje Kuijer (Noot 3). Teunisje is een dochter van Aart (Arnoldus) Kuijer en Maria Albertse Steenkamer.
Teunisje en Gijsbert verhuizen naar Nijkerk. Gijsbert is daar landbouwer. Zij krijgen negen kinderen: Piet, Gerard, Arnold, Maria, Nel, Jan, Greet (overleden 3 weken na haar geboorte), Antoon en Greet (Noot 3).
Het echtpaar is ruim 22 jaar getrouwd als Teunisje op 21 juni 1868 in Nijkerk overlijdt. Zij is dan 45 jaar oud. Als plaats van overlijden wordt in de akte vermeld: Slichtenhorst (Noot 4).
Gijsbert blijft niet lang weduwnaar want op 12 november 1873 (her)trouwt hij in Nijkerk met Dirkje Tolboom, die enkele jaren daarvoor haar man Johannes Henricus Messing door overlijden heeft verloren. Dirkje is de dochter van Jacob Tolboom en Aaltje Jansen en is geboren in Amersfoort op 3 april 1817 (Noot 5).
Dirkje is logementhoudster en Gijsbert geeft zijn beroep als landbouwer er aan en wordt ook logementhouder in Nijkerk. Dat blijkt uit de akte van overlijden van 8 februari 1875 (Noot 6).
(Nb. Zoon Gerard trouwt later met Leida Messing, dochter van de tweede echtgenote van Gijsbert).
Gij sbert is broedermeester van de Amersfoortse processie naar Kevelaer.
Kevelaer is nog steeds een bekend bedevaartsoord. De stad speelde een bijzondere rol voor de Nederlandse katholieken in het protestante noorden waar alle katholieke geloofsuitingen verboden waren. Zij konden in Kevelaer in het openbaar hun geloof uitoefenen, want in het koninkrijk Pruisen bestond godsdienstvrijheid.

Noten:
1. Soest: Register van geboorten 1820 nr. 8
2. Amersfoort: Register van Huwelijken 1846 nr. 6
3. Nijkerk: Register van overlijden 1868 nr. 93
4. Slichtenhorst is een buurschap in Nijkerk en bestaat uit slechts één straat: de Slichtenhorsterweg
5. Amersfoort: Register van geboorten 1817 nr. 106
6.Nijkerk: Register van overlijden 1875 nr. 23