Van het Museum Oud Soest

Wim de Kam

De collectie van het museum is voor een groot gedeelte opgebouwd uit materiaal dat in de afgelopen 30 jaar door inwoners van Soest aan de oudheidkamer en later het museum Oud Soest is geschonken of in bruikleen is afgestaan. En nog steeds bieden mensen regelmatig spulletjes aan waaronder soms hele waardevolle. De Stichting Museum Oud Soest is de mensen daarvoor erkentelijk.
Lang niet alles daarvan kon worden geëxposeerd. Veel is dan ook opgeslagen in het zogenaamde depot (de zolders en kelders van het museum en bedrijfsruimte die beschikbaar wordt gesteld door het bedrijf Dijssel carrosseriebouw aan de Lange Brinkweg).
De omvang van het aantal opgeslagen en geëxposeerde materiaal is in de loop van de tijd zodanig gegroeid dat de ruimte te beperkt is.
Het is dan ook noodzakelijk een selectie te maken en vervolgens een deel op te ruimen. Voor een museum dat primair gericht is op het verzamelen en bewaren van historische voorwerpen is opruimen bijna een tegennatuurlijke actie. Toch is het onontkoombaar. Daarom zal binnenkort — zoals dat in het verleden ook al eens is gedaan — een rommelmarkt worden georganiseerd waarbij oude spulletjes te koop worden aangeboden. Daarbij zal het uiteraard vooral gaan om spullen waarvan er meerdere exemplaren zijn of die voor de historie van Soest minder relevant zijn.
De datum van de rommelmarkt zal via de lokale kranten bekend worden gemaakt.
Hoewel de selectie met de nodige zorg zal plaatsvinden is het denkbaar dat wellicht toch soms voorwerpen worden aangeboden waaraan de schenkers bijzonder zijn gehecht en die men liever niet door het museum ziet verkocht. Indien dat het geval is en de schenkers kunnen in redelijkheid aantonen dat de materialen door hen zijn geschonken dan verkrijgt men het recht de materialen (het geschonkene) terug te ontvangen. Als men daarover nadere informatie wenst kan men contact opnemen met het bestuur van de Stichting Museum Oud Soest ( tel.nr.035-5880048).