Families Van 't Klooster / Van Klooster

Ton Hartman mmv werkgroep Genealogie en Gerard Derks

Na het succes van vorige familie genealogieën is nu het plan opgevat om van de familie Van 't Klooster een familie geschiedenis te schrijven. Zoals u in de titel kunt lezen wordt ook de familie Van Klooster meegenomen. Deze familie is geheel uit de Van 't Kloosters afkomstig en hoort er dus ook bij. De familie Van 't Klooster is oorspronkelijk afkomstig uit Soest doch in de 18eeeuw al verspreid naar onder andere Eemnes en Hoogland.
De lezer vanaf het eerste uur van dit tijdschrift kan zich misschien herinneren dat er al eerder genealogische informatie over de familie Van 't Klooster is geplaatst. Die gegevens waren verzameld door de toenmalige genealogische werkgroep "Eemland" en door Gerard Staalenhoef uitgewerkt. Inmiddels heeft Gérard Derks weer oudere gegevens uit de 16e en 17e eeuw gevonden. Verder heeft de werkgroep genealogie van de Historische Kring Eemnes vele akten van de burgerlijke stand en diverse bevolkingsregisters uitgeplozen om een zo compleet mogelijke stamboom te krijgen. Voor de Eemnesser "Van Kloosters" en "Van 't Kloosters" konden ze teruggrijpen op hun boek "Eemnessers door de eeuwen heen". Het samenstellen van dat boek is een echt kloosterwerk geweest hetgeen hen misschien geïnspireerd heeft om deze familie ook in verschillende andere plaatsen na te zoeken.
In samenwerking met de Historische Kring Eemnes en de Historische Kring Hoogland ligt het in de bedoeling om in 2005 een tentoonstelling en een verhalenbundel over de familie Van 't Klooster samen te stellen. Om een aantrekkelijke tentoonstelling te maken hebben we wel materiaal nodig. Als historische vereniging zoeken we vooral materiaal van voor 1945. Wat we bijvoorbeeld kunnen gebruiken zijn bidprentjes, foto's waarop Van 't Kloosters staan afgebeeld en alle andere papieren die verband houden met de geschiedenis van deze familie. Graag maken we daarvan een kopietje; eventueel maken we een digitale foto bij u thuis. Als u wat heeft wat voor ons mogelijk interessant is dan kunt u dat melden bij Gérard Derks tel. 026-3644051 of Ton Hartman tel. 035-6025031 of mete-mail Tonhartman01@cs.com.
Ook kunt u elke tweede donderdag van de maand terecht in het museum OudSoest aan de Steenhoffstraat. Op deze avonden komt de werkgroep genealogie vanaf 20.00 uur bij elkaar en kunt u kennis nemen van de resultaten van het onderzoek. Dank voor u medewerking.