Aankoop sparren in Slingerbosch

AANKOOP SPARREN IN SLINGERBOSCH
(betaling met twee Oostenrijkse obligaties door Hannes Kok).

De (langdurige) regeringsperiode van Keizer Frans Josef van Oostenrijk (1848- 1916) werd in het begin grotendeels beheerst door een felle strijd tussen de verschillende politieke stromingen in dat land.
Er heerste grote onrust en verwarring en de verhouding tussen Oostenrijk en Pruisen werd allengs meer en meer gespannen.
Terwijl Oostenrijk de onrust binnen de eigen grenzen bestreed probeerde Pruisen een verbond aan te gaan met de ander Duitse staten.
In 1863 was de "wedstrijd" tussen Pruisen en Oostenrijk om de heerschappij in Duitsland op een kritiek punt gekomen. Het leidde uiteindelijk tot een oorlog in 1866 en Oostenrijk werd gedwongen in juli/augustus van dat jaar een voorwaardelijke nederlaag te erkennen. Het werd ondermeer uitdrukkelijk buiten de Duitse Bond gehouden.

In die hectisch tijd vertegenwoordigden Oostenrijkse obligaties kennelijk toch nog een bepaalde waarde want twee ervan werden zelfs na de nederlaag nog gebruikt als "betaalmiddel" door de landbouwer Hannes Kok.

Op 13 december 1866 — Oostenrijk had zoals gezegd een klein halfjaar daarvoor zijn nederlaag erkend — sluiten schilder Ebbenhorst en boer Kok een koopovereenkomst.
In het Slingerbosch, gelegen in het Vosseveld in Soest, staan sparren die Hannes Kok in de loop van de komende vijf jaren wellicht nodig heeft voor zijn boeren bedrijf.
Niet alleen zal hij de betreffende bomen rooien en die voor del ie januari 1871 hebben afgevoerd; hij moet wel de beuken en andere bomen die er groeien laten staan.
Dat het alleen maar over hout gaat wordt nog eens versterkt door de voorwaarde dat het vruchtgebruik van de grond bij de eigenaar blijft.

Hannes Kok betaalt met twee Oostenrijkse obligaties van elk 500,- gulden.

Heeft de uiteindelijke verzilvering van de obligaties opgeleverd wat partijen dachten?
Waren zij op de hoogte van de nederlaag van Frans Jozef en de gevolgen ervan (Oostenrijk moest immers ook een grote schadevergoeding betalen)? Of had Hannes Kok toch een zekere kennisvoorsprong en wilde hij zou spoedig mogelijk van de Oostenrijkse schuldbekentenissen af?
Het is ons niet duidelijk geworden.
De onderstaande akte bevindt zich in het archief van onze vereniging.

(origineel in archief van de Historische Vereniging Soest/Soesterberg)