Transport voor Wouter Hendriksen Butzelaar

Wim Peters

Wouter Hendriksen van Butselaar kocht in het begin van de 19eeeuw negen dammaten wei- en hooiland (in drie kampen verdeeld) in de polder De Slaag.
Hij kocht het van Jan van de Koterlet, die door Gijsbert Jansen van Hamersveld "ingevolge codicillaire dispositie", was aangesteld als "executeur testamentair en redderaar".
In het archief van de Historische Vereniging bevindt zich het origineel van de akte zoals deze in handen van Wouter van Butselaar werd gegeven. Voor de schout — C.A.Pannekoek - en schepenen — G.Hilhorst en J.v.Leersum - verschenen partijen en de secretaris maakte daarvan aantekening.
Het wordt niet duidelijk wat Wouter voor die gronden heeft betaald, doch geconstateerd wordt dat de"coop-en Randsoenpenningen" zijn voldaan. Van de transportakte maakte ik een transcriptie. Hij spreekt voor zich. Hoewel de originele aantekening van de secretaris in de gemeentelijke protocolboeken beslist is terug te vinden is het redelijk uniek een origineel in handen te hebben.

"Wij Cornelis Adrianus Pannekoek, Schout, Gijsbert Hilhorst en Jan van Leersum, schepenen van Soest doen cond dat voor ons gecompareerd is Hannes Staal, Bode dezes Gerechts in qualiteit als speciale gemachtigde van Jan van de Koterlet in qualiteit als Executeur Testamentair en Redderaar des boedels van wijlen Gijsbert Jansen van Hamersveld, ingevolge codicillaire dispositie en Acte van Executeurs den xe februarij 1803 voor den NotarisMrJan de Louter en getuigen te Amersfoort gepasseert alles volgens Procuratie geinscreerd in de publieke Koopconditien op den 24 februarij 1804 voor den Gerechte van het Hoogland verleden en verclaerden de Comparant in die qualiteit te cederen en transporteren aan en ten behoeven van Wouter Hendriksen van Butselaar, woonende onder dit Gerecht, Negen dammaten Wei en Hooiland gelegen in drie kampen in de polder de Slaag onder dezen Gerechte daar Oost en Zuidwaards de Erven van Jonkh. Muijlwuijck en ten Noorden Wouter Prins naast gelegen is op de Dijkskaarte getekent N° 624 en 625, voetstoots, vrij van lasten en pligten Uitgezonderd `sHeeren ordinari Ongelden, Dijks en Polderlasten en voorts met alzulke gerechtigheden, vrijheden en servituten als daartoe van ouds en nog behoren; belovende hij Comparant dit transport te zullen vrijwaren als rechten al hier gebruikelijk is en bleek bij quitantie agter het Extract van voornoemde koopconditien staande dat decoop-en Randsoenpenningen waren voldaan en verzogt hij Comparant dienvolgens dat zijn bovengemelde principaal qq van het getransporteerde mogt worden onterft en onteigend en dat bovengenoemde Wouter Hendriksen Butzelaar daar in werde geërft en geëigend al hetwelk bij deze is geschied na dat ons gebleken was bij Quitantie van den Heer Rudolf Antonij van Goudoever, Collecteur te Amersfoort dato 6 April 1804 en ten zelven dage ter secretarij aldaar geregistreerd dat de Xe penning met de PA percentiende verhoging van dien was voldaan. Gedaan in Soest den 23e October1804.

In kennisse van mij
C. Suijck Secretaris."

Linksboven in de hoek is door middel van een wapen ingeperst waarvan een 5 en een G nog enigszins leesbaar zijn. Zeer ingenieus is aan de onderzijde een labeltje aangebracht met daarin de tekst "Amersfoort 2 gulden"