Emmakerk, een gemeentelijk monument

Henk Gerth

Eén van de vijf kerkelijke monumenten in Soest is de EMMAKERK. Kort geleden nog jn het nieuws vanwege de interne verbouwing voor de "Samen op Weg Kerk". Dit samengaan van de Hervormde Gemeente met de Gereformeerde Gemeente in Soest-Noord betekende dat er een uitbreiding nodig was om aan het aantal zitplaatsen te kunnen voldoen. Vóór de interne verbouwing stonden er vier rijen banken recht voor de open preekstoel, waarboven in de achterwand de orgelpijpen zichtbaar waren.
Links de Koninklijke bank met baldakijn en ervoor de zitplaatsen van de hofhouding. Links en rechts van de preekstoel waren de zitplaatsen van de diakenen en kerkvoogden. Achter in de kerk was een balkon met zitplaatsen, evenals eronder.
Intern is het helemaal veranderd. De zitplaatsen zijn nu in een halfronde cirkel om een sprekersplatform gezet, de nieuwe zitbanken zijn voorzien van kussens zodat het zitten veraangenaamd is.
De Koninklijke bank is verdwenen en er is een schuifwand gekomen om de zitcapaciteit, indien nodig, te kunnen vergroten.
Dit gedeelte kan tevens, bij gesloten schuifwand, als ontvangst- of vergaderruimte worden gebruikt. Ook de kerkzaal kan nu voor meerdere doeleinden gebruikt worden en het geheel heeft een fraai aanzien gekregen.

De EMMAKERK is gebouwd in 1931 en ontworpen door de bekende Soester architect P. Beekman. Hij ontwierp de kerk op basis van het Griekse Kruis. Het op de straathoek van de Regentesselaan en Park Vredehof gelegen kerkgebouw is sterk bepalend voor zijn omgeving.
Het grondplan is een gelijkarmig kruis met aan drie zijden hoog opgaande topgevels en zadeldaken. Een uitzondering vormt de achterzijde die voorzien is van een doorschietend schilddak, dat overgaat in het dak van de kosterswoning. Zeer opvallend zijn de in de gelijkzijdige driehoeken uitgevoerde glas in loodramen in de topgevels.
De voorgevel is asymmetrisch met links een aangebouwde portiek onder een dak met overstek, ter rechter zijde geflankeerd door een klokkentoren met een uitwendig carillon (ten tijde van de foto nog niet aangebracht) en gekroond met een leien gedekte naaldspits eveneens met overstek waarop een ijzeren piron. Het metselwerk in kettingverband is verdiept gevoegd. Strekken boven de houten toegangsdeuren en als raam- en topgevelomlijsting welke in de topgevels zijn aangebracht.

BRON:
MONUMENTEN INVENTARISATIE PROJECT