Monumenten en geschiedenis: De Kloosterboerderij

Henk Gerth

Een van de mooiste Soester boerderijen is wel de "Kloosterboerderij". Het was deze boerderij die voor een groot gedeelte de voedselvoorziening van het klooster "Marienburg" verzorgde. Dit klooster is in 1543 door Maarten van Rossum geplunderd en in brand gestoken, de boerderij is daarbij gelukkig gespaard gebleven. Oorspronkelijk was het een langhuisboerderij maar verbouwd tot een T-huisboerderij. Hij is nu in het bezit van Herman van Veen, die er woont en musiceert. Inwendig is de boerderij daaraan volledig aangepast.
Het enige wat nog origineel is gebleven is de prachtige schouw, met daarin het kijkgat om in de « voormalige stal te kunnen kijken.
Voor het woonhuis staan een drietal leilinden in paletvorm, een vierde links van het hoofdgebouw. Er staat een eiken windhaag rondom het erf. Het bakstenen, deels gepleisterde pand op een L-vormige plattegrond, bestaat uit een bouwlaag en zolderverdieping onder een rieten schilddak; de nok evenwijdig aan de Peter van de Breemerweg. De voorgevel is asymmetrisch en heeft zesruitsvensters van verschillend formaat, alle met luiken. De staldeuren zijn nog aanwezig maar functioneren nu als afsluiting van grote ramen die, via de varkensstal ook voorzien van dezelfde grote ramen, een doorkijk geven in de achtergelegen polder. De achtergevel van het voorhuis is in 1928 gewijzigd en voorzien van een houten paneeldeur met bovenlicht ter rechterzijde geflankeerd door een half kruisvenster met luiken en dievenijzers. Op de zolder een gekoppeld zoldervenster met dievenijzers en luiken. De schaapskooi was een potstal, maar deze is omgebouwd tot een ontvangstruimte.
De landschappelijk fraai gelegen T-huisboerderij is van groot architectuurhistorisch belang vanwege de zeldzaamheid van het bouwtype en vanwege de gaafheid van de hoofdvorm en de detaillering. Als onderdeel van de historische agrarische bebouwing in de Birkt van betekenis voor de nederzettingsgeschiedenis. De oorspronkelijke situering is nog gaaf.

BRON: MONUMENTEN INV. PROJ.ARCH.GEM. SOEST