Soester Monumenten: een boerderij als monument

Henk Gerth

Gelegen aan de Jachthuislaan nr. 19 vindt u een historische boerderij die ook nog als zodanig dienst doet.
Een boerderij met een lange geschiedenis. De bouwdatum is niet nauwkeurig vast te stellen, maar aangenomen wordt dat het ongeveer 1840 moet zijn geweest. De boerderij is altijd koninklijk bezit geweest en nu eigendom van prinses Juliana. De naam is "Willemshoeve". Het huisje aan het begin van de Jachthuislaan (bij de Regentesselaan) wordt de "Kleine Willemshoeve" genoemd. Van hieruit organiseerde prins Willem Frederik zijn jachtpartijen.

De boerderij "Willemshoeve" is een langhuisboerderij en wordt nog omgeven door veel weilanden. Begin 1900 is het voorhuis door brand verwoest, maar in de zelfde stijl herbouwd. Het boerenbedrijf wordt nog steeds onder leiding van mevrouw van Zijtveld-Doornebal uitgevoerd. De boerderij ligt haaks op de weg, is van bakstenen, deels gepleisterd pand op een rechthoekige plattegrond, bestaande uit één bouwlaag en een zolderverdieping onder een zadeldak gedekt met grijze Oudhollandse pannen. Het voorhuis heeft gedeeltelijk geglazuurde pannen. De voorgevel is een symmetrische tuitgevel met toegangsdeur in het midden. Deze is voorzien van een roeden daglicht en een tweehuis bovenlicht, aan weerszijden geflankeerd door een zesruits schuifvenster en een vierruits draaivenster, allen met paneelluiken. Oorspronkelijk waren er twee kelders, waarvan de rechter nog over is. Deze heeft een troggewelf tussen de houten balken en een kelderlicht met dievenijzers en een luikje. Op de verdieping een tweelicht draaivenster met paneelluiken. In de linker gevel is een houten toegangsdeur ter linkerzijde geflankeerd door resp. een klein vierruits venster en een drietal grotere, de laatste met luiken. In de rechter gevel een derde houten toegangsdeur met rechts daarvan een tweelicht draaivenster met luiken Het gepleisterde achterhuis is van het middenlangstype en heeft een traditionele achtergevel naast opgeklampte houten deuren en vernieuwde stalramen. Wanneer u aan het fietsen bent, rij er eens langs. Het is echt de moeite waard. En wat dacht u van de paarden die u in de weilanden ziet lopen. Een lust voor het oog.

BRON:
- HET MONUMENTEN INVENTARISATIE BOEK