Soester Monumenten: Egghermonde

Henk Gerth

In Soesterberg staat aan de Banningstraat no.6, een van de mooiste monumenten die Soest rijk is. Vroeger stond hier een huis "Onder Water" genaamd. Dit huis werd vervangen door een boerderij, die op haar beurt weer vervangen werd door de villa "Bloemheuvel". Dit was een gebouw van de Utrechtse Gezondheidskolonie.
In 1914 werd het gebouw vervangen door het landhuis "Egghermonde", Mevrouw E.van Steijn uit den Haag gaf aan architect C.Sweris uit Baarn de opdracht voor ontwerp en bouwen. De zoon van mevrouw Steijn was vlieger op Soesterberg. Omstreeks 1920 koopt de directeur van de Nederlandse Bank Mr.P.J.C.Tetterode het landgoed.
In de W.O.II nemen de brandweer en de luchtbescherming intrek in het pand. Na de oorlog blijft het pand lange tijd leeg staan. In de jaren '80 wordt het landgoed weer gerestaureerd. Van het bosareaal blijft weinig over want hier wordt de nieuwe wijk "Bloemheuvel" gebouwd, die in de plaats komt van de wijk "Ons Belang" welke totaal afgebroken wordt.
Het landhuis ligt in een geometrische tuin met aangebouwd koetshuis. Het landgoed is te bereiken via een kaarsrechte oprijlaan aan weerszijden geflankeerd door drie rijen beuken. In een rechthoek om het huis staan lindebomen. Het landhuis is een rechthoekig stenen pand met een bouwlaag onder een lichtdoorzalend Mansardedak, gedekt met licht grijze leien. In het midden bevindt zich de ingang, onder een halfrond schijnbalkon met balustrade boven een halfrond terras met treden. Boven de ingang een drielichtvenster met roeden verdeling. Onder de nok is een oeuil de boeuf. Links van de middenpartij een rondbogige inpandige galerij waarin een tweede toegangsdeur. Dakkapellen met roeden verdeling, gekoppelde vensters met roeden bovenlichten en luiken. Aan de achtergevel een terras met een door zuilen gedragen balkon, dat over de hoek van de rechtergevel doorloopt.

BRON:
- MONUMENTEN INVENTARISATIE PROJECT.
- SOESTERBERG VAN TOEN EN NU DOOR D. EN W . TOP