Soester Monumenten: Huis heer Isings Kolonieweg

Henk Gerth

Aan de "Bunts Holleweg" no 6, tegenwoordig de Kolonieweg genoemd, staat een prachtig gemeentelijk monument. Hier heeft een van de meest beroemde tekenaars van Nederland gewoond: J.H.isings. U kent zijn beroemde schoolplaten zeker wel. De heer Isings gaf in 1908 opdracht tot bouw van deze villa.

Hij had deze plaats uitgezocht vanwege zijn schitterende ligging aan de zuid-oostkant van de Eng. Hier heerste rust en het uitzicht was grandioos en dat had Isings nodig om rustig te kunnen tekenen. Maar deze rust werd reeds in 1910 verstoord door de bouw van "Trein 8.28", een gezondheidskolonie voor Amsterdamse bleekneusjes. De heer Isings heeft tegen de bouw fel geprotesteerd, maar de bouw ging door. Het grappige is dat de heer Isings met de directrice van "Trein 8.28" is getrouwd. Hij heeft de villa naar zijn vrouw vernoemd ," Huize Clasina". Na zijn overlijden zijn twee dochters in de villa blijven wonen. Vlak na de tweede wereldoorlog heeft de villa de naam "In d'Opgang" gekregen. Wanneer U er eens langs komt, ziet U dat deze naam niet voor niets is gekozen.
De architect van de villa was Adriaan Moen uit Amsterdam. De villa is vrijstaand en omgeven door een siertuin, die aan de straatzijde wordt afgesloten door een beukenhaag. Links van het pand ligt een boomgaard. De villa op een rechthoekige plattegrond bestaat uit een bouwlaag en een zolderverdieping onder een afgeplat schilddak, gedekt met grijze Oud Hollandse pannen.

Asymetrische voorgevel met links van het midden een rondbogige inpandige portiek met roeden rond venster en in de rechtermuur een houten paneeldeur. Rechts van de portiek en uiterst rechts in de gevel twee vensters met tweedelig in glas in lood bovenlicht en halve luiken. Aan de linkergevel een lage aanbouw onder een zadeldakje uit 1948. Alle achter-en zijgevels zijn voorzien van halve luiken. Op de vier dakschilden een kapel met drielichtvenster.

Het interieur is nog volledig intact, inclusief een tweetal schoorsteenmantels naar het ontwerp vande architect G.Adriaans. Verder heeft de villa een zwart geteerde plint, geprofileerde daklijsten en sierankers. Op de nokeinden van het dak pirons. Het houtwerk is groen geschilderd. De villa is een parel op de Eng.

BRON:
MONUMENTEN INVENTARISATIE PROJECT.