Monumenten: De Watertoren

Henk Gerth / Johan Hilhorst

Het afgelopen jaar was deze toren, die aan de Oranjelaan staat, veel in het nieuws in verband met voorgenomen aanpassingen. Een bouwwerk dat staat vermeld in de monumenten-inventarisatie 1988. Deze ronde bakstenen watertoren heeft als bouw-datum 1930. De opdrachtgever is de Arnhemse Waterleiding Maatschappij, Utrecht en het ontwerp is van H.F. Mertens, Bilthoven. In 1985-1986 is de toren naar een ontwerp van arch. D. Van As tot woonhuis verbouwd. De toren bestaat uit een drietal cilinders, waarvan de middelste kleiner is qua diameter, en wordt gedekt door een plat dak. De cilinders worden geleed in traveeën door op regelmatige afstand geplaatste contreforts, die aan de bovenzijde een betonnen afdekplaat dragen. De toegangsdeur bevindt zich aan de straatzijde in een soort middenrisaliet, die aan weerszijden wordt geflankeerd door een vierlicht venster van liggend formaat ter breedte van het hele travee. In de bovenste cilinder zijn drielicht vensters, eveneens van liggend formaat, aangebracht. Deze hebben betonnen kozijnen.

Architectuurhistorisch is dit gebouw van belang als voorbeeld van een watertoren gebouwd onder invloed van nieuwe zakelijke ideeën en vanwege de gaafheid van de hoofdvorm en de detaillering. Het is een monumentaal pand, in stedenbouwkundig opzicht waardevol als oriëntatiepunt. De toren is tevens van belang voor de nederzettingsgeschiedenis als herinnering aan de ontwikkeling van de nutsbedrijven in Soest.