In memoriam Sjoukje van Doorn van der Linden

Te vroeg, naar menselijke maatstaven gerekend, is Sjoukje van Doorn-van der Linden op vrijdag, 10 april jl. op 62-jarige leeftijd plotseling overleden.

Vanaf het Zomernummer van 1997, precies een jaar geleden, nam zij de functie van eindredacteur van Van Zoys tot Soest op zich. De naam van ons blad is meer dan 18 jaar geleden geïnspireerd op een spel dat in het kader van de feestelijkheden rond 950 jaar Soest (1979) werd gespeeld en waarvoor zij - uiteraard op haar manier - op de achtergrond werkzaamheden verrichtte. Toen zij eind 1996 werd gevraagd de functie van eindredacteur met ingang van de nieuwe jaargang op zich te nemen, behoefde zij niet na te denken.
Zo herinneren wij ons Sjoukje. Niet op de voorgrond; dat lag haar niet. Wel stimulerend met een eigen mening.
Het was bijvoorbeeld haar initiatief na te denken over een iets andere vormgeving van Van Zoys tot Soest; zij heeft het resultaat ervan niet mogen beleven.

Wij als Historische Vereniging zijn haar veel dank verschuldigd voor haar inzet. Wij deden nooit tevergeefs een beroep op haar. De tekst op de kennisgeving van haar overlijden: "Pas als je geleefd hebt kun je sterven. Ik heb geleefd", willen wij van ganser harte onderschrijven.

Ons medeleven gaat uit naar haar man Piet en naar haar kinderen en kleinkinderen. Mogen zij de kracht ontvangen om dit grote verlies te dragen. Sjoukje, dank voor je werkzaamheden.

Soest, mei 1998 Het bestuur van de Historische Vereniging Soest.