Kasteel Sypesteyn in Loosdrecht

Dat was de bestemming van de jaarlijkse fietstocht, die deze keer werd gehouden op zaterdag 31 mei jl. Velen hebben aan de uitnodiging om aan deze fietstocht deel te nemen gehoor gegeven. De weersomstandigheden waren ideaal.
Een schitterende route was uitgezet. Deze voerde de deelnemers door Pijnenburg, achter Drakenstein langs, naar de Lage Vuursche en het fietspad langs het wasmeertje, over de Hilversumse Heide en het vliegveld Hilversum. Kasteel-museum Sypesteyn is een van de jongste kastelen in Nederland, dat begin van deze eeuw werd gebouwd door de laatste mannelijke telg van de familie Van Sypesteyn, Jonkheer Catharinus Henri Cornells Ascanius van Sypesteyn (1857-1937). Zijn leven werd volledig beheerst door één grote passie: de herbouw van zijn voorvaderlijk kasteel, dat heeft gestaan in de drassige Sype te Loosdrecht. Na aankoop van de bewuste terreinen (ca 6 ha.) en een onderzoek naar de oude fundamenten van het vermoedelijke kasteel werd met de herbouw begonnen. In 1927 werd de bouw wegens geldgebrek gestopt. Zeer bijzonder is ook de museum-collectie, die tot een der rijkste van Nederland op particulier gebied behoort. De belangrijkste bestanddelen zijn de familieportretten, porcelein, glas, zilver, klokken en sculpturen. Ook was het uitstekend toeven in park en tuin, die in de stijl van de 1 6e en 1 7e eeuw zijn aangelegd.
De vereniging kan terug zien op een uitstekende verenigingsactiviteit, die de evenementencommissie heeft georganiseerd.

P.S.
In het tijdschrift voor regionale geschiedenis Tussen Vecht en Eem (TVE 15 jrg., nr. 2 mei 1997) zijn enkele artikelen gewijd aan Jonkheer van Sypesteyn. Binnenkort ligt dit tijdschrift in de bibliotheek van Museum Oud Soest.

Fietsen naar kasteel Sypesteyn.