Volksverhalen uit Soest en omgeving II

Engelbert Heupers

Teus kon beesten belezen tegen ziekte en ongemak, meer Jan Visser kost veur braand. Een van ming jonges kreeg een kommetje bar hete koffie over de aarm, de recheraarm. 'k Weet nog net zo goed of 't gisteren gebeurd is. Ik direct naar Jan Visser en vertelde 't hum. Hij nam z'n pet af en begon te bidden. Toen dat afgelopen was zei Jan: "Go moar noar huus, Arie, want de jong zal wel speulen". En ik achter de toren om en op huus an en 't was zo. De jong was al weer an 't speulen en er was niks meer an de hand. 't Had oarig goed geholpen.

x-x-x-x-x-x-x

Hier op 't Kerkhof moet een kistje begraven liggen met wat er in. Wat weten ze niet. Soms bij windstil weer kun je 't horen rammelen. Ze hebben er noa gezocht moar nooit wat evonden. 't Wier vroeger door olde mensen verteld.

x-x-x-x-x-x-x

Ming moedeer had altied mariadistels staan rondom 't huis. Overal stonden ze. Je moest ze gewoon laten staan. Mariadistels zijn blauwe bloemen. Ze beschermen je zelf en 't huis tegen donder en bliksem. Niets zo goed als mariadistels. Op 't dak van 't huis hadden wij huuslok, 'n hele pol. Als iemand in de buurt kiespijn had, dan kwamen ze 't halen. Een paar blaadjes op de zieke kies gelegd en de zeerte was zo weg. Vroeger kende men geen tandarts en de mensen moesten zich behelpen met huuslok.

x-x-x-x-x-x-x

Wanneer je in het duister een kat ziet met van die glazige, gleunige ogen dan moet je driemaal achtereen buigen en driemaal bidden want je kunt nooit weten of de kat een heks of een tovernares is. Je moet met katten bar voorzichtig zijn en de duvel is overal.

x-x-x-x-x-x-x

Pikzwarte katten en padden waren toverheksen. Aan padden hadden de "minse een afschuw van". Wanneer ze over de handen pisten dan was het een toverheks die je wilde vergiftigen, 't Weerlam voorspelde regen. Dat wist iedereen in Soest waar de vogels vrij veel voorkwamen. Als 't weerlam tekeer ging kwam er binnen drie dagen regen.