Hoe oud is ons Soest

Redactie

Ons dorp Soest wordt voor het eerst in de geschiedenis genoemd in een oorkonde van de Duitse Keizer Koenraad II. "Gegeven 3 Februari, in het jaar onzes Heren duizendachten- "twintig, in het vierde jaar van de regering van Heer Koen- "raad de Tweede, in het eerste jaar van zijn Keizerschap. Gedaan te Utrecht. Heil. Amen."
Aldus de slotzin van de oorkonde, waarin ons Soest voor het eerst wordt genoemd.
Dus Soest viert in het jaar 1928 zijn 900 jarig bestaan? Neen, dat feest werd gevierd in 1929.
Waarom in 1929 en niet in 1928? Omdat de bekende historicus T. Pluim uit Baarn onze gemeente van advies heeft gediend, en hij schreef in "Het officieel programma des feestelijkheden" in 1929 als volgt.
"De oorkonde van den Keizer is gedagtekend 3 Februari 1028, en nu, in 1929, gaat Soest pas jubileren, dus een jaar te "laat zou men zeggen. En toch is de zaak in orde. Immers in die oude dagen begon het jaar niet op 1 Januari, maar op den 1ste Paaschdag. Laten we nu voor het jaar van onze oorkonde veronderstellen dat Paaschen toen bijv. op 31 Maart viel, dan was 30 Maart nog 1028, maar 31 Maart reeds 1029. En zo was dus feitelijk de datum der oorkonde, n.l. 3 Febr. 1028 volgens onze schrijfwijze al 1029. U ziet dus "dat de zaak in orde is."

En is dit nu wel juist?
In de 2de jaargang van ons "Van Zoys tot Soest" in 1981 hebben wij al eens een poging gedaan om hier wat meer van te weten te komen, doch er kwam van onze leden geen reactie. De vraag is dus of deze zogenaamde "Paaschstij1" voor de acte van Keizer Koenraad van toepassing is. Wie van onze leden kan daarover iets meedelen, of weet iemand te vinden die hierover meer weet?
Echter niet alleen de datum 3 Februari 1028 wordt in de oorkonde genoemd, maar er staat ook in vermeld:
"In het vierde jaar van het Koningschap van Koenraad"
En Keizer Koenraad werd op 8 September 1024 tot Koning gekozen, en dan valt 3 Febr. 1028 in het vierde jaar en 3 Febr. 1029 in het vijfde jaar.
Verder in dezelfde oorkonde:
"In het eerste jaar van zijn Keizerschap" en die Kroning tot Keizer vond plaats op de eerste Paasdag, op 26 Maart van het jaar 1027, en 3 Febr. 1928 valt dan in dat eerste jaar.
Als Historische Vereniging zouden we toch moeterï' weten wanneer ons dorp Soest "jarig" is en hoe oud dat Soest dan is .
Het 950 jarig bestaan is in 1979 op grootse wijze gevierd, maar waren wij weer niet een jaar te laat, en zijn de herdenkingsmunten met het jaartal 1979 geen misslagen? Dus graag respons van onze leden. Wanneer er trouwens leden zijn die uit die elfde eeuw nog iets van "Soest" weten te vermelden, een datum die voor Soest van belang is geweest, met natuurlijk de bronvermelding, dan vernemen wij dat graag.
Misschien kunnen wij een "jaartallenboekje" van Soest aangaande de elfde eeuw opstellen.

Wij hopen dat er wordt gereageerd.