Voorwoord van de redactie

In 1980 werd onze "Historische Vereniging Soest" opgericht, en u ontvangt hierbij het eerste nummer van de 10de jaargang. Wij hebben een kransje om die U gezet vanwege het lustrumjaar.
Ook de afbeelding op de omslag is nieuw, en mogelijk is dit wel de oudst bekende afbeelding van een stukje van ons Soest.
Het was de heer J.H. Oorthuys van de Wiardi Beckmanstraat die in Museum Oud Soest de afbeelding toonde, die hij in het Prentenkabinet van het Rijksmuseum te Amsterdam had ontdekt.
Dat was in april 1988. Een bezoek aan het Amsterdamse Prentenkabinet volgde en wij kwamen in het bezit van een foto, en een beschrijving.
Het is een tekening van Guillain Du Bois, (Haarlem 1625-1680) die zich ontwikkelde in het voetspoor van Jan van Goyen en Salomon van Ruysdael. Tekende vooral landschappen, en de stukken die van hem bekend zijn dateren van 1646 t/m 1653.
De Kerk van Soest kon worden geïdentificeerd met behulp van de gedeeltelijk afgesneden inscriptie rechts bovenaan het blad.
De tekening "Gezicht op de Kerk te Soest" is in zwart en rood krijt, penseel in grijs, en groot 230 x 198 mm.
Het rode krijt is op deze foto helaas niet te zien, doch het is ook maar heel summier, meer roodbruin, met enkele streepjes aangebracht op de gemetselde muren.
Van het werk van Guillam Du Bois is gepubliceerd in het boek "Land en Water" Hollandse tekeningen uit de 17de eeuw in het Rijksprentenkabinet, geschreven door Marijn Schapelhouwer en Peter Schatborn. Uitgeverij Waanders.

Recentelijk werden wij ook door de heer H. Bronkhorst van de "Historische Ver. Baerne" op deze afbeelding gewezen, waarvoor onze dank