KRANTENKNIPSELS UIT UTRECHTS DAGBLAD

Utrechts Nieuwsblad (4 Febr. 1927)

Het uitbreidingsplan van Soest 1927.
Komt er een nieuw station in de polder?

SOEST. Uit het thans ter visie liggende ontwerpuitbreidingsplan blijkt dat de mooiste gedeelten van Soest gespaard zijn gebleven namelijk groote duin en boschterreinen. Een groot stuk is gelegen bij de zogenaamde Lange Duinen, tusschen de locaalspoorweg Soest - Utrecht en de spoorweg Utrecht - Soestduinen, het tweede groote stuk is gelegen tusschen Soestduinen en Amersfoort. Voor fabrieksterrein is bestemd het Oostelijke gedeelte bij de Eem.

Er zijn drie hoofdwegen geprojecteerd in aansluiting met plannen van de naburige gemeenten; een weg van de Slotlaan te Zeist, achter Soesterberg langs het Kamp van Zeist naar Amersfoort; een weg Bilthoven - Soestduinen - Amersfoort, aansluitend op Bilthoven - Utrecht, wat een belangrijke verkorting zal zijn van het traject Amersfoort - Utrecht; en verder een weg van Hilversum - Soestduinen - Amersfoort.

Deze wegen zijn - in overeenstemming met de besluiten van het Wegencongres in 1926 in Den Haag gehouden - geprojecteerd op een breedte van 24 meter.

De weg over de Soestereng, waar reeds een fietspad is aangelegd, is bepaald op een breedte van 14 meter. In de omgeving van Soestduinen zal er gebouwd moeten worden op een minimum afstand van 20 meter, terwijl waar nu een dennenaanplant is, beperkte bebouwing zal toegelaten worden.

Voor bosch en wandelterreinen zijn bestemd 400 H.A. terwijl de gemeente een oppervlakte heeft van 4680 H.A.

Aan de spoorlijn Amersfoort - Amsterdam is tusschen Groote en Kleine Melm een station geprojecteerd. Dit uitbreidingsplan is voor Soest noodzakelijk, aangezien de gemeente zich snel uitbreidt. De bevoking bedroeg 1 januari 1927 12,400 zielen en dit was 5 jaar geleden nog 8000.