Excursie naar Amersfoort

Onder leiding van de heer C. van den Braber, restauratie-architect van de gemeente Amersfoort heeft een groep van onze vereniging op de zeer zonnige zaterdag, 18 augustus j1. een kleine wandeling gemaakt langs enkele van de prachtige monumenten die Amersfoort rijk is.
De groep werd ontvangen in het museum Flehite (wist u, dat de vereniging Flehite meer dan 100 jaar geleden de bekende Koppelpoort voor afbraak wist te behoeden) waar aan de hand van de daar opgestelde maquet te een overzicht werd gegeven van de te volgen route.

Het eerste gebouw dat ook aan de binnenzijde werd bezichtigd was de Koppelpoort. Deze poort, eens een deel vormende van de stadswal, is ge bouwd omstreeks 1400. Bijzonder interessant is het innerlijk van het bouwwerk, want daarin bevindt zich het oorspronkelijke mechaniek, dat vroeger diende om de opening boven het water af te sluiten. Het neerla ten en ophalen van de houten schuif geschiedde door middel van een tredmolen met een diameter van ongeveer 5 meter.
Langs het Havik voerde de weg langs Muurhuizen waar geruime tijd werd stilgestaan bij onder meer de Kamper Binnenpoort. Alleen de twee achtkantige torentjes blijken nog oorspronkelijk te zijn. De boog is bij de restauratie in 1931 opnieuw aangebracht.
Tot de eerste ommuring, waarvan de Kamper Binnenpoort deel uitmaakt, behoort ook de Plompetoren. Hier is het gezelschap wat langer blijven stilstaan omdat juist ook hier de heer Van den Braber kan wijzen op verschillende interessante details.
De tocht voerde langs het zgn. Kapelhuis. Het gebouwtje moet omstreeks 1500 zijn opgetrokken. Vooral het eigen karakter van de baksteengotiek trekt hier de aandacht.
Vrijwel in de schaduw van de Onze Lieve Vrouwe Toren nam het gezelschap afscheid van de heer Van den Braber, die voordien door de voorzitter allerhartelijkst was bedankt.

De tijd was te kort. Een herhaling is zeker aan te bevelen en ... de thuisblijvers hadden werkelijk ongelijk.