Verslag Fietstocht 3 september 1983; Isselt

P.J. van den Breemer

Wie gaat er nu met zulk een weer fietsen; windkracht negen en niets dan regen! Ja, zulke weersomstandigheden mogen in de annalen van de Historische Vereniging Soest wel eens worden vastgelegd. Want als latere geslachten over de zomer van 1983 spreken, dan blijkt die periode de geschiedenis te zijn ingegaan als "de mooie, warme zomer van 1983".
Maar, ondanks het slechte weer van 3 september, waren er toch twintig dapperen onder onze leden, die de strijd hebben aangedurfd. Het was echt vechten tegen de wind. In de polder, op de Krachtwijkerweg moesten wij zelfs een stuk lopen, omdat onze krachten het tegen windkracht negen moesten afleggen. Ik heb mij een beetje ingeleefd in de barre omstandigheden bij de overstroming in 1916, waarvan de ouderen onder ons nog veel weten te vertellen aan de hand van oude foto's !
Maar toch is de rit langs de vele historische plekjes geslaagd, waarbij een heerlijke kop koffe in "De Faam" te Hoogland weer nieuwe moed gaf om het laatste deel van de tocht af te leggen.
Het was ook de moeite waard om verder te gaan, want de laatste aanleg bij de "kapel van Isselt" - waar wij door de familie Van Dijk werden rondgeleid - was zeer interessant. Wij zouden best nog eens met een groep van onze leden daar een bezoek willen brengen.
Wanneer u belangstelling hebt, laat het ons dan weten; mogelijk gaan wij dan bij beter weer de rit nog eens overdoen!