Rectificatie! Het Predikantshuis

Ton Hartman mmv Gerard Derks

Onderlaatst zijn we door Soest rondgefietst om nog wat locaties te fotograferen voor het 17/18deeeuwboek. Opvallend was de gastvrijheid en medewerking die werd gegeven bij alle adressen die we bezochten. Vaak werd er al een heel stuk geschiedenis van het pand uit het blote hoofd verteld. Maar zoals de titel al suggereert wordt niet altijd alle informatie correct weergegeven.

Het Predikantshuis.
Een van de adressen die we bezochten was het oude predikantshuis aan de Kerkstraat 15. De laatste predikant die het huis als ambtswoning bewoonde was dominee Daniel PieterBrans, deze moest de woning verlaten omdat het huis verkocht was aan architect Willem van der Leck. Voor de oudere inwoners van Soest is het ook wel bekend als het huis van oud minister-president De Geer. Deze betrok de woning na de opmerkelijke terugkomst in de tweede wereldoorlog. Zijn eigen huis in Den Haag stond in de weg voor de Atlantikwall. Na de oorlog werd het huis aan de Kerkstraat min of meer de gevangenis voor De Geer tot zijn overlijden in 1960. Na een vrij langdurige leegstand betrok de dochter van Willem van der Leck, gehuwd met Oldemans, de woning.

Dit huis stamt van origine al uit de 18de eeuw. Er was toen al een gedenksteen ingemetseld die het bouwjaar vermeldde. Aan het einde van de 19de eeuw is echter het huis rigoureus verbouwd en eigenlijk was het niet duidelijk wat er met de steen gebeurd was. Op de enige foto van voor de verbouwing — natuurlijk een foto van Jan Ebbenhorst en zoon — is de gedenksteen te zien maar niet te lezen. Het lijkt erop dat het gehele huis veranderd is en alleen de gedenksteen zijn plaats heeft behouden. De details kunt u later lezen in bedoeld boek.

In een eerder artikel in dit blad, wat verhaalde over "De Oudste Aquarel van Soest" kwam dit huis ook al ter sprake. De schrijver Gerard Raven, conservator van Museum Flehite, berichtte dat 'de witte villa' aan de familie Klomp toebehoord. Gedeeltelijk is dat wel waar maar bij de deur hing toen al bijna twintig jaar het naambordje van de familie Ansinger. Het huis heeft nooit op naam van familie Klomp gestaan. De familie Ansinger heeft het pand gekocht van de heer Oldemans, naast bewoning had hij een accountantsbureau aan huis. En zoals de teer des huizes' meldde is het overnemen van een huis gewoon een zakelijke transactie.

Ook het onderhoud van dit monumentale pand is een dure particuliere aangelegenheid die uit eigen middelen betaald moet worden. Dat het onderhoud niet verwaarloosd wordt zagen we, de schilder was nog druk bezig. Nu was er ook een goede reden om alles er piekfijn uit te laten zien, de dochter is inmiddels gehuwd en de festiviteiten zouden thuis plaatsvinden. We hopen met deze alinea de fout uit het vorige artikel rechtgezet te hebben.

1. Gijs van Brummelen, Verdwenen Soest Hervonden, gepubliceerd in de Soester Courant van 27 juni 2007.
2. Jan Postema, Jonkheer de Geer en Soest, gepubliceerd in de Soester Courant van 24 oktober 2007.
3. Gepubliceerd in dit blad in het najaarsnummer van 2007, 28e jaargang nr. 2, blz. 26 t.m. 32