Serie over verenigingen (deel 15) De club van historische fietsen en fietsers

Wim de Kam

Heel lang stond in het winkeltje van het Museum oud Soest een ouderwetse fiets, een zogenaamde hoge bi. Als de kinderen van groep 5 van de basisscholen in het museum activiteiten uitvoerden die hun voorouders in 1910 deden en in het winkeltje de fiets zagen, wilden ze die vaak even proberen. Omdat de fiets eigenlijk niet in het winkeltje hoorde is bij een revisie van het winkeltje de fiets verplaatst naar de gang beneden in het museum. Maar daar hing de fiets er ook enigszins verloren bij. Sinds kort staat de fiets in de wagenmakerij van het museum en daar lijkt de fiets op de juiste plaats te staan. Immers de eerste fietsen in Nederland werden in de negentiende eeuw door smeden en wagenmakers (na)gebouwd. Het museum heeft de hoge bi gekregen van de fam. Alders aan de Lange Brinkweg. De museale fiets is wel ouderwets maar nog niet zo oud.. De fiets is gemaakt in de jaren tachtig van de twintigste eeuw en we zijn op zoek gegaan naar één van de makers, Wout van 't Klooster, wonende aan de Oude Utrechtseweg. Dhr. van 't Klooster is één van de mensen die samen met zijn vrouw nog actief is in de club van de historische fietsen. Hij vertelde dat de club is ontstaan rond 1986 in de voorbereiding op de historische optocht tijdens het Landjuweel van 1987. Hij had binnen de wielervereniging Tempo het idee geopperd om mee te doen in de optocht met historische fietsen en in historische kledij. Aanvankelijk was er niet zo veel animo voor, maar toen hij eenmaal enkele van de door hem gemaakte fietsen meenam naar de club ontstond er bij diverse mensen toch enthousiasme. Uiteindelijk werd met zo'n 15 mensen aan de optocht meegedaan. Het werd een groot succes zoals trouwens het hele landjuweel.

En bij dat ene succes is het voor wat de fietsers niet gebleven. Want daarna is nog diverse malen bij tal van evenementen in en buiten Soest de fietsclub opgetreden. Mooi zijn vooral de herinneringen aan een optreden in de Duitse plaats Soest, waarmee ons Soest door een jumelage is verbonden. Nu 25 jaar later bestaat de club nog steeds. Wel haken er van lieverlee wat oudere mensen af omdat het fietsen op de hoge bi te gevaarlijk wordt. Het is te hopen dat er weer nieuwe mensen zich aanmelden want het zou zonde zijn als deze club verloren gaat. Bij de viering van het 1000 jarig bestaan van Soest in 2028 hoort deze club er gewoon bij en het zou prettig zijn als ter gelegenheid van het 175 jarig bestaan van het dorp Soesterberg in 2012 ook een presentatie in dat dorp zou plaatsvinden.

Aan het enthousiasme van Wout van 't Klooster zal het niet liggen. Hij moet nodig opruimen in de schuur bij zijn woning waar men bijna struikelt over de spullen en waar nog verschillende door hem zelf gemaakte historische fietsen zijn gestald waaronder een draisine genoemd naar de eerste fietsenmakerFreiherr Karl Friedrich Drais van Sauerbronn (1817).