Cultuurprijs 2010 en nu verder!

Wim de Kam

In de eerste maand van dit jaar werd aan onze vereniging uitgereikt de Cultuurprijs Soest 2010. De prijs bestaat uit een bedrag van 1500 euro en een glasplastiek van de Amsterdamse kunstenaar Bert Grottjohhan. Dit plastiek staat nu in het Museum Oud Soest, ons verenigingsadres.

Nadat onze vereniging al eerder in 2004 was genomineerd voor deze prijs, zijn we ontzettend blij dat we deze prijs nu hebben gekregen. Eén van de redenen voor de toekenning van deze prijs was volgens het juryrapport de uitgifte van het boek 'Soest in de zeventiende en de achttiende eeuw', geschreven door Gérard Derks en Mieke Heurneman. De prijs straalt uiteraard mede af op beide auteurs.

Van het boek, waarover diverse positieve recensies zijn geschreven, zijn inmiddels vele exemplaren verkocht via de boekhandels en het Museum Oud Soest. Gelukkig hebben we een flinke voorraad laten drukken. Indien u het boek nog niet hebt gekocht, hetzij voor u zelf hetzij om het als kado (bv. Sinterklaas of Kerst) aan iemand te schenken dan kunt u dit alsnog doen. Ook via de website is het te bestellen.

Bij de presentatie van het boek merkte burgemeester Noordergraaf op dat hij mede gelet op de inhoud van het boek met belangstelling uitkeek naar een vervolg ofwel 'Soest in de negentiende eeuw'. Zover is het voorlopig nog niet. Het bestuur heeft echter wel besloten om het geldbedrag van de cultuurprijs 2010 te reserveren als aanzet voor de financiering van het nog te maken boek 'Soest in de negentiende eeuw', dat volgens de planning dan in 2014/2015 kan worden gepresenteerd. Daarmee ontstaat dan naar wij hopen een standaard-serie over de geschiedenis van Soest.

De uitgifte van het boek over de zeventiende en achttiende eeuw was mede mogelijk door een legaat dat bij testamentaire beschikking van mevr. G.G. Suijk aan de vereniging was toegekend. Het bestuur hoopt dat in de toekomst meer mensen die nadenken over de aanwending van een deel van hun nalatenschap voor goede doelen daarbij willen denken aan de historische vereniging. Het bedrag van de cultuurprijs is, hoe blij we daarmee ook zijn, ontoereikend voor de financiering van het nieuwe boek. Dit weerhoudt ons er echter niet van om de voorbereiding daarvan nu ter hand te nemen in de hoop dat in de komende jaren ook de middelen kunnen worden gevonden voor een afronding in de aangegeven periode.