Voorwoord van de voorzitter

Bert Krijger

Een actieve vereniging, bezig, bezig, bezig. Vergeet wel eens wat. Nou ja, de mensen van die vereniging. Een vereniging onthoudt nu eenmaal niet. Maar wat zijn we dan vergeten? Bekijk de omslag van ons tijdschrift Van Zoys tot Soest dan maar eens goed. In kleine lettertjes staat daar 'Opgericht 8 mei 1980'. Dat is dus al 30 jaar geleden, dus heeft het bestuur u een lustrumfeestje onthouden.

Maar het bestuur gunt u echt wel alle goeds toe in ons nu lopende 31ejaar van het bestaan van de Historische Vereniging Soest/Soesterberg. Een verenigingsjaar dat ons al veel goeds heeft gebracht. Want heel recent nog is een geweldig boek gepresenteerd over Soest in de 17e en 18e eeuw. Een meesterwerk, vinden wij. De titel 'meester' past ook wel bij de tijd dat er gilden waren met meesters en gezellen.

Er is echter meer. Zo is de vereniging met vrijwilligers bezig om nog meer historie in beeld te brengen. Letterlijk. Met heel actuele middelen de historie 'naar boven halen'. Wat is dat dan? Het klinkt heel eenvoudig. Als je op internet naar een locatie in Soest zweeft, met de muis, in bijvoorbeeld GoogleMaps, of een andere programma, zie je de situatie van nu, vandaag de dag. Of van een paar maanden eerder toen demapswerden geactualiseerd. Of je kijkt met `streetview', dat programma dat zo maar jouw straat en zelfs huis in beeld brengt. Nu, 2010. Laten we het hier niet over de privacy hebben, daar wordt al genoeg over gepraat en geschreven en geprocedeerd. Nee, wat kunnen wij met de hedendaagse techniek? Heel veel. Zo kunnen wij 'onder het beeld van vandaag de dag' de historie een beetje zichtbaar maken. Onder de kaart van vandaag kunnen we de kaart van 1938, van 1912, van 1880 zichtbaar maken. Wat stond er toen, op die plek? En wat is mogelijk de geschiedenis van wat er nu staat? Die buitenplaats aan de ....weg. Aan de ....laan. En dat monument wat er nu staat, 'wat betekent dat?' Ja ja, door dat zoals dat heet te digitaliseren schrijven wij weer geschiedenis. Dat is nou net de opzet van onze Historische Vereniging. Voor de toekomst bewaren wat het bewaren waard is en ook toegankelijk te maken voor wie daar in geïnteresseerd is. Wij dus, de leden van de historische vereniging. Een project waarvoor natuurlijk medewerking nodig is van gemeente, provincie, deskundige bedrijven. Maar het begint met enthousiaste mensen, van de HVS. Dat is veel werk, en dan vergeet je wel eens een mogelijk feestje van 30 jaar. Geeft niet. Komt u dan voor de gezelligheid en het toetsen van uw kennis over Soest en Soesterberg naar de Kiltsavond. Onze eigen term voor Nieuwjaarsbijeenkomst.

Bert Krijger, uw voorzitter