In Memoriam Gerard Staalenhoef

Wim de Kam

"Hij heeft zijn boeken opgeborgen", zo staat te lezen boven de aankondiging van het overlijden van Gerard Staalenhoef op 29 januari 2010.
Reeds lang voordat de HVS werd opgericht was hij al actief bezig met genealogie. Het is ook niet vreemd dat iemand met de namen Stalenhoef, Hilhorst, van het Klooster en Sloterdijk als voorouders belangstelling heeft voor de geschiedenis van het Eemland en voor Soest in het bijzonder.
Zijn interesse beperkte zich niet alleen tot genealogisch onderzoek naar deze families, maar allengs omvatte deze veel meer dan alleen zijn familierelaties.

Gerard Staalenhoef had vanuit zijn activiteiten op het genealogische vlak en zijn binding met de meer regionaal werkende werkgroep genealogie Eemland (hij maakte daar ook deel van uit) een brede kennis verworven van de geschiedenis van Eemland en Soest in het bijzonder.

In de oprichtingsfase van de vereniging was het zondermeer van belang dat zijn kennis over Soest bij de vereniging werd ingebracht en hij deel zou gaan uitmaken van het bestuur van de vereniging.
Het was duidelijk dat hij zou gaan behoren tot een van de meest gezaghebbende leden bij de oprichting van de Historische Vereniging SoestiSoesterberg.

Vanaf de oprichting in mei 1980 tot de jaarvergadering in 1994 maakte hij deel uit van het bestuur. Hij was een actief bestuurslid en organiseerde vele avonden voor genealogie in Soest.
In de jaarvergadering van 1995 werd hij benoemd tot erelid van de vereniging Ook nadien bleef hij echter lange tijd actief en bleef de vereniging volgen.

Met dankbaarheid denken wij terug aan zijn inzet voor de historische vereniging, zijn vele bijdragen in Van Zoys tot Soest en zijn stimulerende inbreng in de werkgroep genealogie.