Levend museum: een sfeerbeeld

Hans Kruiswijk

"In Soest gebeurt altijd wel wat", is een veelgehoorde opmerking. Inderdaad: er is de laatste jaren een veelheid aan activiteiten op het gebied van historie en cultuur in ons dorp. 2006 zal de geschiedenis ingaan als het jaar waarin het 100-jarig bestaan van VVV Soest werd gevierd.
De actieve en enthousiaste stichting die de viering van dit bijzondere jubileum organiseert scoorde met het Levend Museum op 1 en 2 juli j.l. een enorm succes. In samenwerking met onze vereniging en Museum Oud Soest werd een geweldig historisch spektakel op poten gezet, waar van enkele duizenden bezoekers genoten. Vooraf gegaan door energievretende voorbereidingen van tientallen vrijwilligers ging op de zomerse ochtend van de eerste juli het evenement van start.
De Vroede Vaderen van Soest arriveerden per koets, terwijl het Museum van 'top tot teen' in gereedheid was gebracht om de geschiedenis van ons dorp tot leven te brengen. Op de warme zolder demonstreerde Ben van de Pol zijn rietdekkersambacht en achter het herbouwde Spreukenhuisje toonde een heuse kraamafdeling uit vroeger tijd met charmante kraamzusters het recente verleden (dat heel ver weg lijkt).
In de stijlkamer met het boerenbruidspaar maakten Soesderdeems prachtige handwerkjes, terwijl de bezoekers in Soester dialect werden geïnformeerd en een glaasje kregen aangeboden. In de burgemeesterskamer was de 'spanning' voelbaar toen koningin Emma met haar gevolg binnen schreed waar ze werd welkom geheten door gelegenheidsburgemeester Bert Krijger en zijn wethouders.

Ondeugend waren de `meisjes van de naaischool' die in de klas soms ijverig hun best deden. Het was maar goed dat er de nodige nonnen en een pastoor rondliepen om toezicht te houden.
(Alhoewel ook de nonnen bevangen waren door een zekere uitbundigheid!) In het nostalgische winkeltje van "Soest Vooruit" kweten charmante jonge dames zich van hun taak om al het moois en schoons van Soest onder de aandacht te brengen. Groot succes was ook de renaissance van café De Gouden Ploeg. De vrijwilligers die het vermaarde etablissement min of meer nabouwden, konden trots zijn op hun werk. De vroegere bomvolle werkplaats van het Museum was onherkenbaar: het mooie, hoge balkenplafond was weer zichtbaar en de prachtige handgemaakte lambrisering gaf het geheel een nostalgische uitstraling. In de Gouden Ploeg werd door de Soester boeren (en een stoute non) fanatiek gekaard, terwijl de medewerkers achter de bar overuren maakten.
Het buitenterrein was eveneens een sfeervol geheel. Een dikbil met kalf lag tevreden te herkauwen, de ijscoman deed goede zaken, er waren gezellige stalletjes, de Oude Nevel van de Soester brandweer stond te glimmen en natuurlijk ontbrak de Windhond niet. In het gildehuis waren oude kranten, kaarten en foto's van oud-Soest verkrijgbaar en ambachtelijke bakkers demonstreerden hoe ze overheerlijke tompoucen maakten. Het succes van het weekend werd mede bepaald doordat de organisatie er voor zorgde dat er muziek en optredens waren. Het Gilde en de jeugdafdeling van de Soester Boerendansgroep ontbraken natuurlijk niet en het nog jonge Soester Knollenkoor van Apollo leverde een grote bijdrage aan de gezellige sfeer. Er werd volop meegezongen met bekende zeeman- en drankliederen. Zelfs de polonaise vierde hoogtij! De veldwachter, de dorpsomroeper en de Historische Fietsgroep completeerden het beeld van 'toen'. Het Levend Museum bevestigde nog weer eens dat historie alles te maken heeft met beleven en emotie. De organisatie en de vele vrijwilligers zetten een prachtig evenement neer, waar nog lang met warme gevoelens op zal worden teruggekeken.