Een boerderij als monument

Henk Gerth

Aan de Ferd. Huycklaan no 7 (vroeger de Achterweg geheten) staat een prachtige T-huis boerderij. Deze is het eigendom van de heer C.J. van 't Klooster. Eertijds heeft de boerderij de naam "Groenendael" gehad. De boerderij is nog als zodanig in gebruik en ligt in het gebied dat met Kortend wordt aangeduid en direct grenst aan de Birkt. Een weidegebied dat zijn originele staat behouden heeft en een prachtig uitzicht geeft op het naastliggende weidegebied van de Birkt.

De boerderij heeft een lange oprit waar rechts ervan een aantal reeën in een afgerasterd weitje lopen, echt de moeite waard om te zien. Achter het pand staan een tweetal tweeroedige kapbergen met rechts ervan een moderne schuur. Verder een schaapskooi die als zodanig niet meer in gebruik is. Aan de achterzijde staat nog een restant van een eikenhaag. Op een T-vormige plattegrond staat de gewit bakstenen boerderij met zolderverdieping onder een rieten zadeldak tussen de topgevels, de nok evenwijdig aan de weg. Het achterhuis is van het middenlangsdeel type en heeft een traditionele achtergevel met afgeschuinde hoeken, zonder staldeuren. Deze bevinden zich in de zijgevels, het geheel onder een afgewelfd zadeldak op ongelijke hoogte.

In de voorgevel een drietal schuifvensters met glas in lood bovenlichten en luiken. Onder het meest linkse venster zit een kelderlicht met dievenijzers. Rechts in de gevel een opkamervenster (thans steekraam) waaronder een dichtgezet kelderlicht. De toegangsdeur bevindt zich in de rechtergevel van het achterhuis onder een licht opgewipt dakvlak. Direct achter het voorhuis is een rechthoekige uitbouw onder een plat dak met een driezijdige erker. In het interieur is nog een schoorsteen aanwezig met een tegeltableau uit de 18e eeuw
Het metselwerk in kruisverband, geknipt gevoegd en een zwart geteerde plint. De vlechtingen van de topgevels en de achtergevel zijn zwart geschilderd.
De boerderij is van architectuurhistorische waarde vanwege het bouwtype, dat tamelijk uniek is.
De hoofdvorm en situering zijn nog gaaf en van grote landschappelijke waarde en van betekenis voor de nederzettingsgeschiedenis als onderdeel van de agrarische bebouwing in de Birkt.

BRON GEMEENTE ARCHIEF SOEST
M I P.