Monumenten: Het Cenakel

H. Gerth

Het monument wat nu volgt staat in Soesterberg en wordt "het Cenakel" genoemd.
Dat is een vertaling van "Avondmaalzaal". Het gebouw is een slotklooster en eigendom van de vereniging van Slotzusters te Steijl (gem Tegelen). Het slotklooster werd tot voor kort gebruikt door de Congregatie van Dienaressen van de Heiligen Geest van de Altijd durende Aanbidding".

Vooraf nog een stukje historie.
Op de hoek van de tegenwoordige Richelleweg, voorheen de "Laan van Duquesne" geheten, lag een schitterende buitenplaats "Hoog en Wel". Eigenaar is P.A.C, de Haan Huegenholz. De bouwdatum is vermoedelijk vroeg in de 19e eeuw. Van 1863 tot 1870 is D. Frankenhuizen de eigenaar en na een grote verbouwing krijgt de villa de naam "Eikenhorst". De dames van de Wiel maken van de villa een pension. In 1920 wordt de villa verkocht aan de paters van St. Jan (de buren) die er een missiehuis van maakten en er de naam "Het Cenakel" aan gaven. In juni 1926 maakten de monniken plaats voor de nonnen. De villa is al spoedig te klein en er achter wordt een nieuw klooster gebouwd. De eerste steen wordt op 21 november 1939 gelegd. De oude villa wordt nog als wasserij en opslagruimte gebruikt en in 1959 afgebroken om plaats te maken voor een nieuwe kloostervleugel. Twee lanen vormen het laatste restant van de oude buitenplaats. De tuin werd geheel ommuurd zodat de zusters ongezien een luchtje konden scheppen. Verder werd de Lourdesgrot nagebouwd en achter in de tuin een kleine begraafplaats ingericht. Het nieuwe cenakel is gebouwd in de stijl van de Delftse School en de ontwerper was J Fransen uit Roermond.

Het klooster is een bakstenen pand op een rechthoekige plattegrond, bestaande uit een souterrain, twee verdiepingen en een zolderverdieping onder een afgeplat zadeldak met een grote overstek, gedekt met pseudo-romaanse pannen. De voorgevel heeft een getoogde inpandige portiek, waarin een dubbele getoogde houten deur met een driedelig glas in lood bovenlicht, te bereiken via een gemetselde trap met natuurstenen treden. Aan weerskanten van de ingangspartij zijn drie venstertraveën ingenomen door roeden pseudo kruisvensters, met uitzondering van de meest rechtse travee. Deze heeft twee kleine vierruitvensters. De eerste verdieping heeft pseudo-kruisvensters als op de begane grond. Het souterrain heeft getoogde vierdelige lichten, waarvoor dievenijzers. De kapel, die links op het hoofdvolume ligt bestaat uit een basilicaal schip onder een zadeldak, aan de zuidzijde afgesloten door een halfrond koor onder een vijfvoudig schilddak, geflankeerd door een tweetal sacristiën onder gedrukte zadeldaken.

De zusters hebben in augustus 1999 afscheid genomen van het Cenakel. Het klooster wordt aangepast en door het Kontakt der Kontinenten (het voormalig missiehuis St. Jan) als vergader- en logeercentrum in gebruik genomen.

BRON: HET MONUMENTEN INVENTARISATIE PROJECT SOESTERBERG VROEGER EN NU, W EN D TOP.