Eickenhorst

Henk Gerth

Eickenhorst: ' Witgepleisterde Villa, overhoeks op de weg gericht, van de weg teruggelegen in een landschappelijk aangelegde tuin met rechts van het huis een vijverpartij en links een paar garages. Zo zijn de eerste regels uit het M.I.P. (het Monumenten Inventarisatie Project ).
De villa is ongeveer gebouwd in 1745 en kwam ongeveer op de plaats waar voordien Het Veenhuis had gestaan. Het Veenhuis was een soort belastingkantoor waar de turfschippers hun turf de afgevoerd werd, moesten aangeven. De vijver was de passeer -en aanlegplaats voor de pramen, deze is later als tuinversiering verfraaid. In 1840 kwam de grond in handen van de heer Frans Boekhorst. De buitenplaats werd, zij het niet jaarlijks, door de familie enigen maanden bewoond. Deze verbouwde het buiten en toen is het torentje 1 1 er op gekomen, wat met leien is gedekt. Hij gaf het de naam Horst en Berg, naar een deel van beider geslachtsnamen.

In het jaar 1865 werd de villa openbaar verkocht. Koper was de heer Gerrit Weveriink Wesseling te Amsterdam, die er alleen in de zomer met zijn vrouw Theodora Elisabeth van Berck Colenbrander en kinderen woonden. Zij veranderden de naam van het buiten in Eickenhorst. In1876 kwam de villa in bezit van de zoon de heer Frederik Hendrik Wesseling, gehuwd met Maria Rebel. Hij verkocht de villa op zijn beurt weer aan de heer Adrianus Beckering. Op 2 mei 1907 is de heer Beckering overleden, maar de weduwe is tot aan haar dood er blijven wonen, waarna haar zoon Adrianus Beckering de villa heeft overgenomen. Na zijn overlijden werd de villa verbouwd tot kraaminrichting en rust- en verpleeghuis. Daarna heeft de villa nog dienst gedaan als kantoor.

In 1998 is Eickenhorst geheel gerestaureerd en weer als woonhuis in gebruik genomen. Het uit verschillende delen samengestelde gebouw heeft een nagenoeg rechthoekige plattegrond, bestaat uit twee bouwlagen onder een samengesteld dak. De voorgevel heeft een licht risalerende middenpartij, waarin ingang met dubbele deur en halfrond snijraam, voorzien van klassieke omlijsting. Hierboven een schuifvenster en de torenopbouw met vakwerk betimmering en X-roeden vensters.

De rechter zijgevel is symmetrisch, bekroond door een topgevel voorzien met een topgevelbetimmering. De begane grond heeft een halfronde serre, waarin 3x dubbele tuindeuren en balkon, met houten balustrade. De linker zijgevel heeft rechts in het gedeelte met het platte dak een groot samengesteld venster. Een dienstingang naar de keuken, waarboven een luik naar de oorspronkelijke turfopslagruimte. De achtergevel heeft rechts twee dubbele kelderlichten met dievenijzers hierboven twee acht-ruits vensters en op de zolder een brede dakkapel. Links enigszins terugspringende topgevelpartij met een breed samengesteld venster en een deur naar het terras (vroeger een serre.).

Het witgepleisterde gebouw ziet er na de restauratie weer als nieuw uit, ook de tuin en vijver zijn weer in prachtige staat gebracht. Het is een aanwinst en een prachtige entree van onze gemeente.

GEGEVENS UIT:

- Ds Bos