HVS verwerft delen archief fotograaf/filmer Herman van Dam

Woensdag 07 december 2022

Afgelopen week heeft de Historische Vereniging Soest/Soesterberg een (eerste) deel van het archief van fotograaf/filmer Herman van Dam in ontvangst mogen nemen van zijn zoon Razzo. Het betreft:
- de 28 videokranten die in de periode maart 1983 tot en met november 1986 zijn verschenen; als
- vele mappen met negatieven van nieuwsfoto's die hij voor de plaatselijke en regionale kranten heeft gemaakt in de jarxen '70 en '80 van de vorige eeuw.

Vlak voor de periode dat corona uitbrak had René van Hal contact met Herman van Dam op een moment dat hij op een zaterdagmiddag bij een wedstrijd van vvSEC stond te kijken. Hij gaf toen aan dat hij hoopte dat zijn werk waarin hij veel historie van Soest heeft vastgelegd voor een breed publiek beschikbaar mocht blijven. Hij wilde hier graag zelf een bijdrage aan leveren. Door corona en zijn plotselinge overlijden op 31 mei 2021 is er geen mogelijkheid meer geweest om hier gezamenlijk met de Historische Vereniging Soest/Soesterberg aan te werken.

Met zijn zoon Razzo was ook al contact over de toekomst van het (nieuws)archief van zijn vader. Inmiddels zijn via Razzo de videokranten en het negatievenarchief overgedragen aan de Historische Vereniging Soest/Soesterberg. Van de verschillende nieuwsitems zullen aparte video’s worden gemaakt die in de komende maanden een plek zullen krijgen op de website van de Historische Vereniging Soest/Soesterberg en daarnaast gebruikt gaan worden als onderdeel van de te organiseren Historische Cafés.
De negatieven zullen gedigitaliseerd worden en vervolgens ook beschikbaar komen voor een breder publiek.

In de Soester Courant van 7 december 2022 treft u een achtergrondartikel aan.

De eerste nieuwsitem zijn inmiddels gedigitaliseerd en zijn terug te zien op onze website onder www.hvsoest.nl/videokranten.

Herman van Dam was zijn leven lang een professionele fotograaf en filmer. Hij was een van de huisfotografen van de Koninklijke Familie en maakte naast bedrijfs- en bruidsreportages ook foto’s voor nieuwsberichten in de plaatselijke en regionale pers. In de periode 1983-1986 maakte hij daarnaast 28 videokranten met nieuws uit Soest en Baarn. Dat betrof beelden van recepties, uitvoeringen, sportwedstrijden, interviews en uitreikingen van koninklijke onderscheidingen. In totaliteit meer dan 500 nieuwsitems, waarvan een deel ook het nieuws betreft over de gemeente Baarn. We zullen hierover contact leggen met de Historische Kring Baerne.