Videokranten Herman van Dam

In de periode maart 1983 tot en met november 1986 heeft de Soester fotograaf en filmer Herman van Dam 28 videokranten uitgebracht met een veelheid aan nieuwsitems uit Soest en Baarn, die variëren van recepties, sportwedstrijden, exposities, lezingen tot uitreikingen van (koninklijke) onderscheidingen.

Hij gebruikte daarvoor het Betacamsysteem, dat Sony net in 1982 op de markt had gebracht. Hoewel de techniek ervan superieur was, werd het concurrerende VHS-systeem uiteindelijk de standaard.

Herman van Dam overleed op 31 mei 2021, maar hoopte altijd dat de vaak unieke historische beelden voor een breed publiek toegankelijk zouden worden. In december 2022 heeft zijn zoon Razzo van Dam (links op de foto) het archief van deze videokranten overgedragen aan de Historische Vereniging Soest/Soesterberg.

VIDEOKRANTEN

Koninklijk Huis

Muziek

REPORTAGES HERMAN VAN DAM

Naast de diverse videokranten die Herman van Dam in de periode 1983-1986 uitbracht, heeft hij ook diverse reportages gemaakt van bijzondere momenten in Soest en Baarn. Hieronder een eerste selectie. Deze reportages zijn op aparte DVD-producties verschenen.

Achtergrondinformatie

De Soester Courant van 7 december 2022 publiceerde een achtergrondartikel rondom het foto- en filmarchief van plaatsgenoot Herman van Dam. Het artikel besteedt ook aandacht aan de overdracht van het archief aan de Historische Vereniging Soest/Soesterberg.

Na zijn overlijden verscheen in de Soester Courant op 2 juni 2021 onderstaand artikel over zijn persoon en zijn werk.