Sukking, Cor A. (1939 - 2022)

Geïnterviewd door Wim de Kam
Adres Rademakerstraat 23
Geboren Rademakerstraat 1B
Beroep schilder/drogist

Track 1
(* 9-9-1939, † 6-12-2022) Vader kwam uit Soest (de familie Sukkel) en vestigde zich in 1924 in Soesterberg en begon een kleine drogisterij aan de Rademakerstraat tegenover ’t Zwaantje. Daarnaast was hij schilder. Moeder kwam oorspronkelijk uit Vlaardingen. Haar ouders vestigden zich in Soesterberg waar haar vader veldwachter was. Zelf betrok moeder voor haar trouwen een kamer in het oude Cenakel. Toen ze trouwden gingen ze wonen op het adres Rademakerstraat 1b. Er werden vijf kinderen in het gezin geboren waarvan Cor de jongste is . Hij heeft later (omstreeks 1957) de zaak overgenomen. De r.k. lagere school in Soesterberg bezocht waar de heer Wegman hoofdonderwijzer was. Verder o.a. onderwijzer de Wit en onderwijzeres Luyten. Na schooltijd werd veel gespeeld op een veldje in omgeving van het huis. Na lagere school de ULO bezocht en de handelsavondschool en drogisterijschool.

Track 2
Vertelt vol enthousiasme over de verbouwingen van de zaak en de veranderingen/vernieuwingen van drogisterij toen hij het overnam. Herinneringen aan de oorlog. Met name aan de gaarkeuken die in omgeving stond van ‘Het wapen van Soesterberg’ bij de tramhalte. Met name een grote pan zuurkool die op de weg viel en waar mensen die honger hadden met hun handen van straat aten. Ook herinnering aan Canadezen op kruispunt bij de bevrijding. Vroeger elke zondag naar de kerk en op de lagere school zelfs elke dag. Is nog steeds betrokken bij kerkelijk leven o.a. 30 jaar op kerkkoor en hulp bij kerkbalans en vervoer van ouderen. In zijn jeugd was pastoor Welsink er.

Track 3
Herinneringen aan het vliegveld waar ze als jongens vaak bij het hek gingen kijken naar de verschillende soorten vliegtuigen. Sommigen hielden dat nauwgezet bij. Herinnering aan vier Spitfires die gelijk opstegen maar er aanvankelijk slechts 3 landen en één bleef cirkelen. Die ene kon de wielen niet laten zakken en is op de buik naast de baan geland met een enorme stofwolk tot gevolg. Piloot kon echter uit de cockpit stappen. Herinnering aan vliegshows waar veel mensen naar toe komen. Komst Amerikanen in 1954. In jeugd dansles in Amersfoort en Instuif in Zeist. Verkeringstijd en getrouwd in 1966.

Track 4
Op z’n 18e jaar zaak overgenomen. Daarna steeds verbouwingen en uitbreidingen met magazijnen. Er ontstond naast de drogisterij een doe het zelf zaak. Boven de zaak gaan wonen. Ouders bleven ook op het perceel wonen. Er is daarvoor toen een slaapkamer gebouwd omdat een deel van het oude huis inmiddels bij de zaak was getrokken. In 1994 het pand Rademakerstraat 23 gekocht en flink verbouwd. De doe het zelf zaak is toen verkocht en er is in het nieuwe pand een moderne drogisterij gevestigd. Zelf (inmiddels gescheiden) is hij boven de zaak gaan wonen. De zaak liep in het algemeen goed zij het dat door achterblijvende groei van Soesterberg en de beslissing van de gemeente om winkels te bouwen aan de Buys Ballotlaan het wel lastiger werd.

Track 5
Veranderingen in Soesterberg. In de jaren vijftig had de gemeente grootste plannen om Soesterberg, flink uit te breiden tussen Kampweg en Richelleweg. Men kon echter de grond van Tetterode niet kopen. Niettemin ging men vooruitlopende op de gewenste woningbouw alvast winkels bouwen aan de Buys Ballotlaan hoewel de woningbouw niet echt van de grond kon komen en later werd verhinderd door de geluidsproblematiek. Pas na sluiting van het vliegveld (vanaf 2008) kwam er eindelijk weer ontwikkeling in het dorp. De drogisterij heeft hij uiteindelijk verkocht aan een medewerkster maar die was genoodzaakt de zaak te sluiten in 2017. De belangrijkste oorzaak daarvan was de vestiging van Kruidvat. Jammer omdat het mooi zou zijn geweest om de 100 jaar vol te maken. De heer Sukking heeft een grote fotoverzameling en doet mee aan de praatgroep die elke woensdagmiddag bijeenkomt om over de historie van Soesterberg verhalen en ervaringen uit te wisselen.