1931: Promotiefilm KINABU kinderuitzending

Vanaf 1918 stelt KINABU (KInderen NAar BUiten) ondervoede en/of zieke stadskinderen in staat om zes weken aan te sterken op het platteland. De kinderen worden ondergebracht bij gastgezinnen of in het kindertehuis te Soesterberg. Onderstaande film geeft een uitgebreid beeld van de werkzaamheden van KINABU en het verblijf van de kinderen bij de gastgezinnen of in het tehuis. Vanaf de medische keuring en het vertrek uit de stad - in dit geval vanuit Rotterdam - tot aan de verzorging in het tehuis en een bezoek aan de dierentuin Ouwehands Dierenpark. Aan het einde volgt een oproep voor geldelijke ondersteunig. Subsidies zijn niet voldoende, dus: 'weldadig Nederland, steunt daarom met milde hand de zegenrijke arbeid van KINABU'.

Bij de start van KINABU in Soesterberg in 1931 heeft de Centrale Commissie voor uitzending van Nederlandsche kinderen naar buiten deze promotiefilm laten maken. De commissie hoopte niet alleen een beeld te geven van welke zorg zij de kinderen kon bieden, maar hoopte ook op financiële steun bij haar werk.

De film maakt onderdeel uit van de collectie van Eye Filmmuseum in Amsterdam.

De historie van KINABU in Soesterberg is onderdeel van het themanummer Bleekneusjes; Historie van de kindervakantiekolonies in Soest en Soesterberg, dat in april 2021 is verschenen. Voor meer informatie zie het nieuwsbericht hierover.