Themanummer over Bleekneusjes

Donderdag 22 april 2021

Gisteravond is tijdens de Algemene Ledenvergadering van de Historische Vereniging Soest/Soesterberg een nieuw Themannummer gepresenteerd. Dit Themanummer is gewijd aan de Bleekneusjes. Bleekneusjes was een term die tussen 1883 en 1970 werd gebruikt voor stadskinderen die als gevolg van armoede, ondervoeding of gezondheidsproblemen tijdelijk in een gezondheidskolonie of vakantieoord werden geplaatst. Het doel was om de kinderen in een aantal weken lichamelijk weer voldoende aan te sterken en ook geestelijk weer op krachten te laten komen in een gezonde omgeving.

Organisaties van Kinderuitzending uit Utrecht, Amsterdam en Den Haag hebben in de periode 1905 – 1968 vijf verschillende vakantiekoloniehuizen geëxploiteerd in de gemeente Soest. Dat waren Bloemheuvel en De Stompert/Hemalie in Soesterberg, Trein 8.28 H.IJ.S.M. in Soest met twee locaties (De Nieuwe Weg en Vossenveld) en tot slot Kinabu in Soesterberg. Vele  duizenden kinderen hebben hier verbleven.

In het Themanummer wordt uitgebreid stil gestaan bij het klimaat in de verschillende huizen en zeker ook de behandelmethodieken die in de loop der jaren nogal zijn aangepast. Na het aanbieden van Rust, Reinheid en Regelmaat (3x R) en voldoende voeding in een gezonde omgeving, waarmee de kinderen na 6 weken aangesterkt naar huis konden, bleek in latere jaren dat er ook steeds meer behandeling nodig was, opvoedingsproblemen, gedragsproblemen maar ook medische problemen.

Niet onbelangrijk is dat ook de ervaringen van kinderen die enkele weken naar Soesterberg werden gestuurd aan bod komen in dit Themanummer. Hun ervaringen zijn divers, van je bord leeg moeten eten voor je van tafel mocht, tot lekker op strooptocht door het dorp.

De Kindervakantiekoloniehuizen waren goed ingebed in een gastvrije gemeente, waarvan de inwoners op verschillende wijze hun inbreng leverden.

Een uniek boekwerk waarin een stukje bijzondere geschiedenis van onze gemeente is vastgelegd. Het boekje is te koop voor € 7,50, leden van de HVS betalen € 3,75. Het boekje is te bestellen via de bestelpagina van de Historische Vereniging Soest/Soesterberg.

Nieuwsoverzicht