2021: Wijkenboekje van Soest

"Wijkenboekje van Soest" wijst nieuwe Soesters de weg

Uitgave Historische Vereniging in samenwerking met Soester makelaars

De jubileumcommissie van de Historische Vereniging Soest/Soesterberg (HVS) heeft in het kader van haar 40-jarig jubileum een boekwerk uitgebracht waarin de verschillende wijken van Soest worden beschreven.

Het 36 pagina’s tellende boekje verhaalt over de historie en de ontwikkeling van de Soester wijken ’t Hart/Soestdijk, De Eng/Soest Midden, Soest-Zuid, Klaarwater, Smitsveen, Overhees, de Boerenstreek en het dorp Soesterberg.

De verhalen zijn geïllustreerd met foto’s uit heden en verleden. In het boekje is een plattegrond van Soest en Soesterberg opgenomen. Daarnaast is er een uitgebreid overzicht van de Soester cultuur en sport. Het boekwerk is voorzien van een voorwoord van burgemeester Rob Metz en wordt afgesloten met de canon van Soest en Soesterberg.

De teksten in het boek zijn verzorgd door René van Hal en Peter Beijer van de jubileumcommissie van de HVS. René van Hal: ,,Het boekwerk is, mede dankzij de vormgeving van Erica Heykoop van Zippy Communicatie en het drukwerk van ESED, een mooi verzorgde uitgave geworden. Met dit wijkenboekje willen wij mensen die nieuw zijn in Soest op een eenvoudige en creatieve manier kennis laten maken met hun nieuwe woonplaats en vooral de nieuwe wijk waarin ze zijn gaan wonen. Maar natuurlijk zal ook de huidige inwoner van Soest veel plezier kunnen beleven aan dit boekje. De mooie foto’s en interessante geschiedschrijving zijn voor elke Soester, nieuw en oud, het bekijken en lezen waard.”

Tien Soester makelaars hebben aan het wijkenboekje meegewerkt. Hun logo’s zijn vermeld in de uitgave. Daarnaast hebben de makelaars een aantal exemplaren tot hun beschikking gekregen. Van Hal: ,,De makelaar kan aan de nieuwe Soester een boekje cadeau doen. Een ideaal kompas waarmee de weg in Soest gewezen kan worden.”

Woensdagmiddag 10 februari werd het eerste wijkenboekje aan de Birkstraat bij de toegang van Soest door de voorzitter van de HVS, Martijn da Costa, overhandigd aan burgemeester R. Metz.

Het boekwerk is te koop op site van de Historische Vereniging Soest/Soesterberg via onze bestelsite. De kosten bedragen € 2,50 per boekje voor inwoners in de gemeente Soest.
De leden van de Historische Vereniging Soest/Soesterberg krijgen bij de toezending van het eerste nummer van het verenigingsblad “Van Zoys tot Soest” een exemplaar meegestuurd.