Piet Rubens

Mini-biografie gemaakt door leerlingen groep 8 van de 2e Van der Huchtschool te Soest

Tijdens de 2e Wereldoorlog zijn in Nederland enkele duizenden mensen door of in opdracht van de Duitsers geëxecuteerd.
De slachtoffers waren vooral verzetsmensen, maar ook mensen die geen gehoor gaven aan de oproep tot dwangarbeid of mensen die onderduikers hielpen.
In het laatste jaar van de oorlog was het verzet steeds beter georganiseerd en nam het aantal executies toe.
April 1945 was hier in Soest een maand van overscherende Spitfires en explosies op de Eem. Van honger, angst en hoop op de bevrijders. Het luchtalarm was vaak te horen en het leven lijkt één grote chaos.

Piet Rubens was geboren op 20 januari 1920 in Hilversum en van beroep metaalbewerker. Hij was van Joodse afkomst en niet getrouwd. Piet Rubens was lid van een verzetsgroep en daarmee lid van de B.S., de Binnenlandse Strijdkrachten.
Tijdens zijn verzetswerk kwam hij in een vuurgevecht terecht met Duitse militairen. Verschillende verzetsmensen kwamen daarbij om het leven, maar Piet Rubens wist te ontsnappen. Hij werd verborgen gehouden door een inwoner uit Hoogland, maar werd kort daarna alsnog opgepakt tussen Soest en Hoogland.
Op de Peter van den Breemerweg is hij door een Duitse onderofficier op 23 april 1945 doodgeschoten. Piet Rubens was toen 25 jaar oud.

Hij ligt begraven op de begraafplaats aan de Veldweg.