Flip Masselman

Mini-biografie gemaakt door leerlingen groep 8 van de 2e Van der Huchtschool te Soest

Flip Masselman is geboren op 14 maart 1917 in Amsterdam. Hij kwam in 1929 als 12-jarige jongen naar Zeist en toen hij 18 jaar was verhuisde hij in 1935 met zijn ouders naar Soest. Hier richtte hij in 1938 de scoutinggroep ‘Paltz Scouts’ op.
Hij kon daar maar kort plezier van hebben, want hij werd eind augustus 1939 opgroepen voor de mobilisatie. Hij zat als marinier in Walcheren en later op Terschelling.
In die tijd was hij nog wel eens thuis in Soest aan de Schoutenkampweg waar hij woonde, maar van scouting kwam weinig terecht.
Het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog maakte helemaal een einde aan alle scoutingsactiviteiten. De Duitsers wilden de Nederlandse scouting alleen toestaan als ze samen zouden gaan met de Jeugdstorm van de NSB, maar dat wilde de scouting niet.

In 1940 richtte Flip Masselman ‘De Leeuwen-Garde’ op; een verzetsgroep die zich vooral bezig hield met spionage en sabotage en aanslagen op de Duitse schepen in de Rotterdamse havens.
Op 21 augustus 1941 werd Masselman door een familielid van hem, die lid van de NSB was, verraden en daarna gearresteerd op zijn werk in Amersfoort. Hij werkte in een lijstenmakerij. Hij heeft zich tijdens zijn gevangenschap en de martelingen heel moedig gedragen, want hij gaf de Duitsers niet de namen van de anderen in de verzetsgroep. Veel later kreeg de SD van de Duitsers de andere leden van ‘De Leeuwen-Garde’ toch nog te pakken. Alle leden zijn op 29 december 1942 op de Leusderheide doodgeschoten en in een massagraf begraven in de buurt van Kamp Amersfoort. Flip Masselman was daar ook bij. Hij was toen pas 25 jaar oud.

Na de oorlog werd Flip Masselman in Zeist herbegraven. Naast één van zijn vrienden uit het verzet.
Na de bevrijding kwamen in ons land de scoutingsactiviteiten weer op gang.
De naam van de scoutinggroep ‘Paltz Scouts’ werd ter ere van Flip Masselman veranderd in de ‘Hopman Masselman Groep’.
Deze scoutinggroep bestaat nog steeds en hun terrein ligt aan de Sparrenlaan.
Bij de opening van hun nieuwe troepenhuis in 1993 was de 76-jarige broer van Flip Masselman ook aanwezig. Hij zei toen dat hij trots was op zijn broer Flip.