Soest sinds 1960

De heer E. Heupers maakte de beschrijving van de Soester historie in 1959. Sinds die tijd heeft de geschiedenis van Soest een vervolg gekregen. Hierna een kort overzicht van bijzondere ontwikkelingen die het beeld van Soest anno 2021 bepalen. De tekst is van René van Hal en zal in de komende periode verder worden aangevuld.

Wanneer we de ontwikkelingen in Soest sinds 1960 bekijken, dan zijn er enkele zaken die opvallen:

Voor de bevolkingsgroei zijn verschillende nieuwe woonwijken ontwikkeld. Dat begon in de jaren ’60 met de bouw van woningen en verschillende flats op De Engh, gevolgd door de nieuwe wijken Klaarwater, Smitsveen, Overhees en als laatste vanaf 1990 de Boerenstreek. In totaal kent Soest (exclusief Soesterberg) ruim 40.000 inwoners met een grote diversiteit aan nationaliteiten.

Voor de dagelijkse boodschappen zijn er in Soest twee hoofdwinkelgebieden, de “Van Weedestraat” en “Hartje Zuid”, aangevuld met wijkwinkelcentra in Smitsveen en Overhees.

Soest kent een grote variëteit aan grote en kleine ondernemingen, verenigd in de Soester Zakenkring. Veel van deze ondernemingen zijn gevestigd op het Bedrijventerrein Soestdijkse Grachten. De gemeente voerde een actief beleid om de “industrie” vanuit de woonwijken een plek te geven op het bedrijventerrein.

Het behouden en versterken van de natuur heeft er ook toe geleid dat verschillende terreinen, zoals het Jessurunkamp aan de Beaufortlaan en het ziekenhuis Zonnegloren aan de Soesterbergsestraat, zijn teruggegeven aan de natuur.

Mede door de groei van de bevolking heeft ook de cultuursector zich explosief ontwikkeld. Zo beschikt Soest over een Cultureel Centrum Idea, waarin een theater is gevestigd en een bibliotheek die een educatieve functie vervult. Het Openluchttheater is getransformeerd tot Cabrio, dat veel grootschalige voorstellingen aanbiedt. In het voormalige klooster Sint Jozef aan de Steenhoffstraat is Artishock gevestigd, het Museum Soest en ook het Gildehuis. Niet onbenoemd mag blijven de Kunststichting Hazart met zijn beeldentuin.
De jaarlijkse ambachtenmarkt, de gildefeesten en het cultuurfestival zijn gegroeid tot evenementen die tot ver in de regio en zelfs landelijk aantrekkingskracht hebben.

Soest kent veel sporten, aangeboden door een diversiteit aan sportverenigingen en commerciële organisaties. De  Sylvestercross op oudjaarsdag is tot een evenement gegroeid dat niet alleen een landelijke uitstraling heeft, maar ook een van de tophardloopevenementen is in Nederland.

Anno 2021 is Soest nog steeds een gemeente waarin een uniek evenwicht is gevonden tussen wonen, natuur (bossen, heide en weide) en leefomgeving.