Themaochtend 29 mei in Soesterberg "Verdwenen Soesterberg"

Donderdag 16 mei 2019

Elke laatste woensdag van de maand is er in De Linde te Soesterberg onder het motto “een bakkie, plaatje en praatje” een thema-ochtend met een historisch karakter.

Het thema van woensdag 29 mei 2019 is “Verdwenen Soesterberg”. Er worden oudere dorpsbeelden getoond met de vraag: waar of wat was dat? Op niet elke vraag is er wellicht een antwoord. Misschien worden raadsels op deze ochtend alsnog opgelost. In alle gevallen zal het een levendige discussie opleveren.

In de loop der jaren wijzigt het straatbeeld van elke stad en dorp. De bevolking neemt toe, als gevolg daarvan stadsuitbreidingen met aanleg van nieuwe wijken aan de randen. En vaak sloop van karakteristieke oude gebouwen in de kern, die moeten plaatsmaken voor soms minder spraakmakende nieuwbouw projecten. Soms is het onvermijdelijk dat groen (natuur) moet wijken voor rood (woningen), zo is het altijd gegaan in Soesterberg. Oorspronkelijk was er alleen een kale heide die vanaf 1650, na de aanleg van de Wegh der Weegen, in fasen is ontgonnen en bebouwd. Met een versnelling na de komst van de luchtvaart pioniers in 1910 en de oprichting van de Militaire Luchtvaart Afdeling in 1913.
Veelal is het bij oudere bewoners nog wel bekend hoe het er vroeger uitzag. Maar met het verstrijken van de tijd wordt die herinnering natuurlijk vager. Op deze themaochtend gaan we die herinneringen weer wat opfrissen. Aan de hand van de getoonde beelden kan elke bezoeker zijn ervaringen delen: “Weet je nog wel, dat was daar en toen kwam dat”. Deze terugblik in de tijd zal zeker een levendige bijeenkomst opleveren die de nodige nostalgische gevoelens zal oproepen.

Afb. Wie is deze en wat doet deze controleur met bolhoed voor ’t Zwaantje?

Gastspreker is deze keer René van Hal, auteur van de gelijknamige rubriek in de Soester Courant. Hij heeft een compilatie gemaakt van de Soesterbergse onderwerpen die sinds 1990 de revue zijn gepasseerd, zoals huizen/gebouwen, personen, culturele en maatschappelijke uitingen. En mogelijk nog wat nieuwe beelden die nog op een oplossing wachten.

Verdwenen Soesterberg: woensdag 29 mei 2019, van 10.00 tot 12.00 uur.
Dorpshuis De Linde, Christiaan Huygenslaan 4-A, 3769 XW Soesterberg.
De toegang is gratis, aanmelden niet nodig.

Voor meer vragen: contactpersoon Jan de Mos, jmdemos@kpnmail.nl