Thema-ochtend Soesterberg 28 november met als thema

Vrijdag 16 november 2018

Elke laatste woensdag van de maand is er in De Linde onder het motto “een bakkie, plaatje en praatje” een thema-ochtend met een historisch karakter. Het thema van woensdag 28 november is: “Terug naar school”. De bezoekers kunnen herinneringen ophalen aan de hand van vele beelden, van de scholen zelf, het onderwijs en de leermiddelen van vroeger, en natuurlijk veel oude  klassenfoto’s.

Historie van het onderwijs in Soesterberg

In 1805 werd de leerplicht ingevoerd. In de buurtschap Den Bergh was er in die tijd nog geen schooltje. De afstand naar Soest was voor de kleintjes op hun klompjes over slechte zandpaden over de heide geen doen. Er wel al wel les gegeven door onbevoegden in een lokaaltje van een vervallen hofstede van “Heerenhuys De Sterrenberg”. Die onbevoegden waren tuinbazen van de buitenplaatsen. Hun echtgenotes verzorgden het nuttig handwerken voor de meisjes. Het eerste “bijschooltje” dateert van 1837, kort daarvoor was meester Moesveld aangetrokken als eerste bevoegde onderwijzer. Dat zou tot 1922 de enige school blijven voor het openbare lager onderwijs.

In 1922 werden twee nieuwe scholen opgericht, een Room Katholieke en een Christelijke school. De openbare school hield maar twee leerlingen over en werd gesloten. Door een actiegroep werd de Stichting Volksonderwijs opgericht en kon even later toch een doorstart worden gemaakt. Het aantal leerlingen nam daarna weer toe en in 1929 konden ook zij een nieuwe school betrekken. Soesterberg kent nog steeds drie basisscholen, dat zijn  nu de openbare school De Startbaan, de RK Carolusschool en de Chr. basisschool De Postiljon. Er is geen voortgezet onderwijs in Soesterberg.

Datum: woensdag 28 november 2018, van 10 tot 12 uur
Dorpshuis De Linde, Christiaan Huygenslaan 4-A, 3769 XW Soesterberg
Toegang is gratis

Foto: Oude openbare school met onderwijzerswoning, hoek Rademakerstraat en toenmalige Verlengde Schoolweg, 1922