Lezing over Gelderse Krijgsheer Maarten van Rossum

Zondag 04 november 2018

Op dinsdagavond 27 november vanaf 19.30 uur houdt Sander Wassing een voordracht over de beruchte Gelderse krijgsheer Maarten van Rossum. Hij verzorgt deze voordracht voor de Historische Kring Maartensdijk. Maar ook belangstellenden uit de brede regio van Gooi en Sticht zijn welkom. Maarten van Rossum is ook voor Soest geen onbekende krijgsheer. In 1543 heeft hij alvorens Amersfoort aan te vallen ook Soest geplunderd waarbij het klooster van de Zusters Birgitinessen aan de Eemstraat een van zijn prooien was. Ook vele zusters moesten in hun verweer hun leven met de dood bekopen.

De voordracht wordt gehouden in de Ontmoetingskerk aan de Koningin Julianalaan 26 te Maartensdijk.

Ook voor de Soesters geïnteresseerd in historie lijkt dit een zeer interessante lezing. Hierna volgt een korte toelichting op het te bespreken onderwerp.

De plundertochten van Maarten van Rossum door Holland en het Sticht
“Blaken en branden is het sieraad van de oorlog”

De beruchtste veldheer van de zestiende eeuw was Maarten van Rossum (ca. 1490-1555):“Blaken en branden is het sieraad van de oorlog”. Zijn lijfspreuk werd door hem en zijn soldaten omgezet in meedogenloze daden. Kerkklokken, zendboden en rookkolommen aan de horizon waarschuwden mensen dat de ‘gelderaers’ in aantocht waren. Van Rossum stond in de zestiende eeuw bekend als de ‘Gelderse Atilla’ en de ‘gesel van de boeren.’

Landsheer Karel V (1500-1558) koesterde de ambitie om alle Nederlandse provincies aan zijn gezag te onderwerpen. Dat betekende dat hij ook het hertogdom Gelre bij zijn gebieden wilde voegen; een ambitie waar de Gelderse hertogen zich uiteraard fel tegen verzetten. De gewone man kreeg de rekening gepresenteerd van het conflict dat tot 1543 steeds hoger opliep. Decennia lang hield Maarten van Rossum in dienst van de Gelderse hertogen door terreur en guerrillaoorlogvoering de Nederlanden in zijn greep. Die dreigingen kwamen in het jaar 1527 dichtbij voor de inwoners van zestiende-eeuws Maartensdijk. Het slot van de bisschop van Utrecht, Huis Ter Eem bij Eembrugge, werd toen door Van Rossum ingenomen. Dit betekende dat soldaten de regio onveilig maakten.

Wie was Maarten van Rossum en wat dreef hem? Welke krijgsbuit streek hij op en welke tactieken werden gebruikt? Waren zijn plundertochten succesvol? Deze en andere vragen worden tijdens de lezing aan de orde gesteld.