31 oktober Themaochtend koffiegroep De Linde

Woensdag 17 oktober 2018

Thema-ochtend koffiegroep De Linde

Elke laatste woensdag van de maand is er in De Linde onder het motto “een bakkie, plaatje en praatje” een thema-ochtend. Het thema van 31 oktober is: “De weg van Soesterberg naar Soest”. Uit de beelden zal blijken dat die eeuwen lang bepaald niet over rozen ging. Het tracé is meerdere malen verlegd. Behalve de weg komt ook de bebouwing aan de vroegere en huidige route aan de orde. Zoals gebruikelijk kunnen bezoekers aan de hand van deze beelden hun herinneringen ophalen.

Over De Bult naar Soest

Den Bergh is ontstaan aan de Wegh der Weegen in 1650, een nieuwe weg van Amersfoort naar Utrecht. Rond de buitenplaatsen kwamen arbeiderswoningen voor daggelders. Voor school en kerk waren de bewoners aangewezen op Soest, alleen te bereiken over karrensporen over de toen nog kale heide. Pas in de tweede helft van de 19e eeuw, toen Den Bergh omgedoopt was in Soesterberg, kwam er meer aandacht voor een betere verbinding. Uit de beelden zal blijken dat die weg lange tijd van slechte kwaliteit is geweest. De toestand van de weg, de afstand tussen Soesterberg en Soest, ongeveer 10 km., en de natuurlijke hindernis van het Soester Hoogt, ook wel De Bult genaamd, verklaren veel over de wat moeizame relatie tussen beide in het verleden. Tot 1953 ging de route nog over het vliegveld, met stoplichten wanneer er vliegtuigen moesten opstijgen of landen. Toen dat te gevaarlijk werd is de Van Weerden Poelmanweg aangelegd. (foto oude route over de Bult).

Heeft u belangstelling voor dit onderwerp kom dan op woensdag 31 oktober naar het sociaal cultureel centrum De Linde, Christiaan Huygenslaan 4-A te Soesterberg. Het duurt van 10 tot 12 uur, de toegang is gratis.

Oproep schoolfoto’s

Het thema van november is ook al bekend, dat wordt: “Terug naar school”. Heeft u nog oude schoolfoto’s van een van de scholen uit Soesterberg? Stuur ons een scan of kom op een van de woensdagochtenden even langs bij De Linde dan maken we een kopie.

Voor meer vragen:
contactpersoon Jan de Mos