26 september: Thema-ochtend in De Linde Soesterberg

Vrijdag 14 september 2018

Elke laatste woensdag van de maand is er in de Linde onder het motto “een bakkie, plaatje en praatje” een thema-ochtend. Na de zomerpauze gaat die op 26 september a.s. weer van start. We duiken deze keer dieper in de historie, namelijk de Franse tijd van 1795 tot 1813. Anders dan destijds bij de Duitse bezetting werden de Fransen in Nederland met open armen ontvangen door de republikeinen. De leuze van vrijheid, gelijkheid en broederschap sloeg ook hier aan. We hebben veel te danken aan die korte periode: nieuwe wetgeving, invoering burgerlijke stand, kadaster etc. Maar het was een periode die ook aan Soesterberg niet ongemerkt voorbij is gegaan. In de achtertuin van wat toen nog aangeduid werd als Den Bergh, vestigden zich in 1804 op de heide een groot leger van Napoleon in een kamp met 18.000 militairen onder leiding van generaal De Marmont.

Terug naar de tijd van Napoleon

Het hier gevestigde leger was in afwachting van een veldtocht naar Engeland. Om de verveling tegen te gaan werd de Pyramide van Austerlitz gebouwd. Het leger ging uiteindelijk niet naar Engeland maar in 1805 richting oostfront. Marmont had in Napoleons leger gediend gedurende de Egyptische veldtocht (1798-1801) en had daar de piramiden van Gizeh bewonderd en hij wilde zelf ook ‘een duurzaam monument’ oprichten dat de tand des tijds zou doorstaan. Deze obelisk werd eerst Marmontberg genoemd. In 1806 besloot de nieuwe koning van Nederland, Lodewijk Napoleon, broer van de Franse keizer, om de Marmontberg om te dopen tot Pyramide van Austerlitz. Om die reden hanteren we nu nog steeds de Franse schrijfwijze: Pyramide in plaats van Piramide. Overigens is de Pyramide niet bepaald een duurzaam monument geworden, restauratie is een periodiek terugkomend probleem zoals zal blijken uit de vele beelden. Na het vertrek van het Franse leger vestigden zich deels op het Soesterberg grondgebied het Nederlandse leger op het Kamp bij Zeist, nu ook wel aangeduid als het Oude Kamp. Maar dat is wellicht een thema voor een ander keer.

De moderator is deze keer Gert Lamers. Bij velen in het dorp bekend als oud-onderwijzer van de Wethouder De Haanschool. Sinds 2013 is hij als vrijwilliger verbonden aan het bezoekerscentrum van de Pyramide van Austerlitz. Hij weet alles over die periode en kan daar op een boeiende wijze met veel anekdotes veel over te vertellen. Hij neemt ons aan de hand van beelden mee over de Oude Postweg vanuit Soesterberg naar het Camp d’Utrecht. Vertelt over de oprichting van het kamp, de bouw van de Pyramide en alles wat daar verder bij kwam kijken.

Heeft u belangstelling voor dit onderwerp kom dan op woensdag 26 september naar het sociaal cultureel centrum De Linde, Christiaan Huygenslaan 4-A te Soesterberg. Het duurt van 10 tot 12 uur, de toegang is gratis.

Voor meer vragen:
contactpersoon Jan de Mos