Themamiddag Soesterberg 20 maart 2024 over 100 jaar Brandweer Soesterberg

Vrijdag 08 maart 2024

Elke derde woensdag van de maand is er in het Ontmoetingscentrum te Soesterberg onder het motto “een bakkie, een plaatje en een praatje” een themamiddag met een historisch karakter.
Woensdag 20 maart is er aandacht voor het 100-jarig bestaan van de vrijwillige brandweer in Soesterberg: “Brandweer 1923-2023”.

De oprichting In 1923 werd de Vereniging Vrijwillige Brandweer Soesterberg (VVBS) opgericht ter vervanging van de brandweerplicht die daarvoor bestond. Het blusmateriaal was in die tijd primitief. Soesterberg kent geen oppervlaktewater. Er was nog maar een brandkraan. Soms moesten er over 400-500 meter slangen worden uitgerold en was de waterdruk onvoldoende. Vervoer van materieel was per handkar, fiets, paard en wagen, of een geleende T-Ford van de kolenboer Van Leeuwen. De Raad vond een motorspuit voor de gemeente wel voldoende. Maar als die bij brand naar Soesterberg moest komen was het vaak al te laat. Pas in 1934 kreeg Soesterberg de beschikking over een eigen motorspuit met slangenwagen.

Branden blussen
Branden waren lange tijd schering en inslag in Soesterberg. Door allerlei oorzaken, hout stook, blikseminslagen, heidebranden, vliegtuigongevallen en munitieontploffingen. De huizen waren in die tijd ook niet van brandvrij materiaal. De buitenplaatsen De Oude Tempel en Bloemheuvel gingen destijds door brand verloren. In de loop der jaren werd het blusmaterieel beter. Vaker lukte het om de schade te beperken zoals bij de brand in 1968 in het Kontakt der Kontinenten en het Zwaantje in 1985. Geen redden aan was er eind 1980 bij de brand van Huis ten Halve en recent in 2021 toen de meubelboulevard tot de grond toe is afgebrand. Maar de brandweer doet meer dan branden blussen. En natuurlijk is er ook aandacht voor het actieve verenigingsleven van een hechte club vrijwilligers, vaak met een lange staat van dienst.
Gespreksleider deze middag is Jan de Mos.

Thema: Brandweer 1923-2023
Datum: woensdag 20 maart 2024, van 14.00 tot 16.00 uur, zaal open om 13.45 uur.
Adres: SWOS Ontmoetingscentrum Soesterberg, Dorpsplein 18, 3769 VA Soesterberg.
De toegangsprijs € 2,50 per persoon, te voldoen aan de kassa, aanmelden niet nodig.

Afbeelding. De eerste motorspuit 1934. Bron HVS.