Historisch Café 5 maart 2024: Soest als vakantieplaats in de jaren '30

Woensdag 21 februari 2024

Het Historisch Café van de Historische Vereniging Soest/Soesterberg op dinsdag 5 maart in het Gildehuis aan de Steenhofstraat heeft deze keer als thema ‘Soest als vakantieplaats in de jaren '30’.
In die jaren vlak voor de Tweede Wereldoorlog was er een actieve plaatselijk VVV, die Soest op de kaart wist te zetten.
In die jaren beschikte Soest over zo’n 150 hotels en pensions. Een aantal dat in de huidige tijd niet is voor te stellen. Door heel Soest waren ze gevestigd en trokken veel toeristen uit de grote stad. Soest stond bekend om zijn natuurlijke omgeving, waar je op krachten kunt komen. Niet alleen was in Soest een sanatorium gevestigd, maar ook veel pensions waar verzorging werd aangeboden, zoals Buitenzorg, In de Ruimte, Zuider-Engh.

René van Hal zal de bezoekers deze avond mee terug nemen naar zo’n 90 jaar terug en we maken een tocht langs vele van deze hotels en pensions met ieder hun eigen doelgroep, waar je korte dan wel langere vakanties kon boeken. Wie kent niet namen als HCR De Boschvijver, HCR De Schouw of het Javahotel, of wellicht Hotel Trier en Hotel Eemland. Onbekender zullen zijn pensions De Nachtegaal, De Wije Blick, India of Vrederust e.v.a.
Om al die toeristen te vermaken in de zomerperiode organiseerde VVV Soest Vooruit ook diverse activiteiten als concerten, toneelvoorstellen en daarbij werd ook gebruik gemaakt van het in die jaren gebouwde Openluchttheater.
Hoe kreeg de VVV jaarlijkse vele duizenden toeristen naar Soest? Op deze avond kunnen de bezoekers daarop een antwoord verwachten.

Het Historisch Café begint om 20.00 uur en is toegankelijk voor alle belangstellenden. HVS-leden hebben gratis toegang, niet-leden wordt een bijdrage gevraagd van € 5. Een kopje koffie of thee wordt u aangeboden en na afloop is er nog voldoende gelegenheid tot ontmoeting.
Belangstellenden die het Historisch Café willen bezoeken kunnen een plaats reserveren via de website van de Historische Vereniging Soest/Soesterberg