Historische Café 6 februari; Iconische Bedrijven

Donderdag 25 januari 2024

De Historische Vereniging Soest/Soesterberg start weer met de maandelijkse Historische Cafés op de eerste dinsdagavond van de maand.

Het Historisch Café van de Historische Vereniging Soest/Soesterberg op dinsdagavond 6 februari in het Gildehuis aan de Steenhofstraat heeft als thema ‘iconische bedrijven in Soest’. Lex Bergers en Peter Beijer nemen de aanwezigen mee in, een deel, van de rijke geschiedenis van de Soester bedrijvigheid door de jaren heen.
Lex Bergers en Peter Beijer hebben een reeks boeken uitgebracht over de historie van Soest. De reeks begon met een boek over het Soester Natuurbad en werd gevolgd met een naslagwerk over het Soester Uitgaansleven. Daarna verschenen er vier delen waarin diverse Soester bedrijven beschreven werden. In de vier delen komen grote ondernemingen zoals Keune, Becker, Procar en Smurfit aan bod, maar ook charmante kleine winkeltjes.

Eind vorig jaar verscheen het vierde deel, waarin onder meer de vele melkboeren die ooit het straatbeeld van Soest bepaalden, worden belicht. Tijdens het Historisch Café tonen de auteurs beelden tonen van deze kleine zelfstandigen en worden er verhalen verteld. De aanwezigen worden uitgedaagd om ook hun herinneringen te delen.
In het derde deel, uitgebracht in 2022, kregen de bakkers in Soest ruim de aandacht. Ook deze beroepsgroep zal tijdens het Historisch Café met woord en beeld een podium krijgen. Denk daarbij aan bakkers als Rademaker, Westeneng en Strietman.
Daarnaast staat het Soester schrijversduo stil bij bedrijven die niet meer bestaan maar nog altijd in herinneringen voortleven, zoals Bloemisterij Van Oest, metaalbedrijf Lindner, Videotheek Silverstar en Pandora’s Box. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan (nog steeds bestaande) familiebedrijven als De Jong’s Friesch Roggebrood, de garagebedrijven Van der Pouw Kraan en Verweij, en Slijterij Rademaker.

Bergers en Beijer beloven een avond vol met herinneringen en met wetenswaardigheden die wellicht nieuw zijn.
We kijken uit naar uw aanwezigheid op deze bijzondere avond vol geschiedenis en gezelligheid.

Algemene informatie:
Het Historisch Café begint om 20.00 uur en is toegankelijk voor alle belangstellenden. HVS-leden hebben gratis toegang, niet-leden wordt een bijdrage gevraagd van € 5. Een kopje koffie of thee wordt u aangeboden en na afloop is er nog voldoende gelegenheid tot ontmoeting. Belangstellenden die het Historisch Café willen bezoeken kunnen een plaats reserveren via de website van de Historische Vereniging Soest/Soesterberg, www.hvsoest.nl.

Foto: Melkboer Paul van Wegen