Themamiddag Soesterberg 17 januari 2024: Het aanzien van Soesterberg in 1984

Vrijdag 05 januari 2024

Elke derde woensdag van de maand is er in het Ontmoetingscentrum te Soesterberg onder het motto “een bakkie, een plaatje en een praatje” een themamiddag met een historisch karakter. Woensdag 17 januari is het thema ‘Het aanzien van Soesterberg in 1984’.

Hoe zag Soesterberg er veertig jaar geleden uit? Wat gebeurde er allemaal in dat jaar? Welke bedrijven waren toen actief, welke zijn verdwenen en welke bestaan er nog, en wat gebeurde er nog meer in het dorp? We volgen het nieuws gedurende het gehele kalenderjaar 1984 op de voet. In 1984 waren de eisen voor het beperken van de geluidsoverlast rond de vliegbasis al van kracht. Voor bestaande woningen werd in 1984 door Defensie een plan ontwikkeld om die te isoleren. Nieuwbouw was alleen nog mogelijk ver van basis. Door deze beperking ontstond een groot tekort aan woningen, ook voor de vele Amerkanen, en het dorp vergrijsde. Deze bouwstop zou aanhouden tot de sluiting van de vliegbasis in 2008. Pas daarna kon de hoognodige inhaalslag worden gemaakt.

Koude oorlog
Het was ook de tijd van de koude oorlog. Soesterberg kreeg daar volop mee te maken. Grote demonstraties rond de vliegbasis tegen de plaatsing van kruisraketten in Nederland. Ook waren er tegen demonstraties. Maar dat alles werd overtroffen door de Open Dag van de Luchtmacht met een recordaantal van 300.000 bezoekers. Om deze massa in goede banen te leiden werden door het leger Baileybruggen aangelegd over de doorgaande wegen.
Kortom een breed scala aan onderwerpen waaraan veel bezoekers nog actieve herinneringen zullen hebben, dus met een hoog nostalgisch gehalte. De gespreksleider is Jan de Mos.

Thema: Het aanzien van Soesterberg in 1984
Datum: woensdag 17 januari 2024, van 14.00 tot 16.00 uur, zaal open om 13.45 uur.
Adres: SWOS Ontmoetingscentrum Soesterberg, Dorpsplein 18, 3769 VA Soesterberg.
De toegangsprijs € 2,50 per persoon, te voldoen bij de entree, aanmelden niet nodig.

Afb. Affiche Open dag 1984. Bron: NIMH.

Beelden van de Open Dag op 1 september 1984 onderdeel Videokrant 12 uitgegeven door Herman van Dam

Nieuwsoverzicht