Themamiddag Soesterberg 15 november "Met de muziek mee

Donderdag 02 november 2023

Elke derde woensdag van de maand is er in het Ontmoetingscentrum te Soesterberg onder het motto “een bakkie, een plaatje en een praatje” een themamiddag met een historisch karakter. Woensdag 15 november is het thema ‘Met de muziek mee’.

Militaire muziek
Muziek speelt al sinds mensenheugenis een belangrijke rol. Als kunstvorm, voor het vermaken van klein en groot publiek, bij speciale gebeurtenissen, en op het militaire strijdveld. Ook in Soesterberg vinden we daar voorbeelden van. Op het Kamp van Zeist was er militaire muziek van de infanterie en de genie. Op het vliegkamp werd in 1917 AVIA opgericht door het nieuwe legeronderdeel Luchtvaart Afdeling (LVA), te beschouwen als voorloper van het huidige Orkest Koninklijke Luchtmacht.

Muziek in het dorp
De militaire muzikale tradities hebben de latere oprichting van de lokale muziekgezelschappen in Soesterberg geïnspireerd. In 1927 werd de RK harmonie St Jozeph opgericht. .
In 1935 werd een tweede muziekgezelschap opgericht, de Soesterbergse Harmonie, met oud-leden van AVIA. Tijdens 1940-1945 lagen hun activiteiten stil, en zijn daarna niet meer opgestart. In de periode 1936-1950 maakte het RK Soesterberg Jeugdorkest o.l.v. vioolleraar Rooda furore, o.a. met optredens voor de KRO-radio. St Joseph werd in 1965 een algemene muziekvereniging en is in 1976 omgedoopt in Odeon. Helaas gaat deze oudste vereniging het eeuwfeest niet halen, met een slotconcert in december blazen zij na 96 jaar de afmars.
De muzikale geschiedenis van Soesterberg zal worden toegelicht met beeld en natuurlijk muziek door Jan de Mos.

Thema: Met de muziek mee
Datum: woensdag 15 november 2023, van 14.00 tot 16.00 uur, zaal open om 13.45 uur.
Adres: SWOS Ontmoetingscentrum Soesterberg, Dorpsplein 18, 3769 VA Soesterberg.
De toegangsprijs € 2,50 per persoon, te voldoen bij de entree, aanmelden niet nodig.

Foto: Fanfare St Joseph. Bron: HVS

Nieuwsoverzicht